Makan Luar Makan Dalam

Sebelum ni aku ada menyebut tentang besarnya impak internet yang pada mulanya untuk menghantar surat elektronik (emel) akhirnya telah membawa pejabat ke ruang tamu rumah kita. Tak perlu pergi pejabat, connect internet menerusi laptop terus menderu-deru kerja pejabat muncul ke skrin di rumah anda, tak cukup dengan itu tekan bideo skype terus muncul wajah-wajah rakan sepejabat anda yang belum mandi (seperti anda juga). 


Selain itu, sebenarnya internet juga telah membawa restoran-restoran ke meja makan rumah kita. Sebut saja nama restoran seperti mekdi, kepsi, keni rojes, sekret resepi, kedai mamak serba maju, termasuklah warung-warung kecil seperti gerai itik salai, warung Pak Jabit semua ada tersenarai, tinggal kau nak tekan-tekan dan makanan tu akan sampai ke pintu rumah anda. Dah serupa harimau dalam zoo, tinggal nak kunyah je. Lepas tu mengawan.


Rindu pulak pada zaman boleh makan ramai-ramai kat luar, duduk sambil makan sambil tengok bola atau menemani kawan tengok Hannah Delisha di skrin besar. Bila dah ramai-ramai tu, benda biasa-biasa pun boleh jadi kelakar..kalau orang lain dengar pun rasa terbakar. 


Pernah masa berkumpul untuk berbuka puasa di sebuah kedai nasi Arab. Masa tu ramai tapi tak ingat berapa ramai, 3-4 meja jugak yang kena sambung. Menu yang menjadi pilihan Nasi Mandy Ayam dan Kambing. Aku pegang pensil dan amik order bagi yang belum order. Tengah-tengah lapar tu aku pun cubalah untuk hiburkan diri sendiri.


Siapa ayam angkat tangan? Aku tanya. Pastu aku gelak sendiri geli hati sebab rasa kelakar ramai yang angkat tangan mengaku ayam.


Siapa kambing? Aku tanya lagi mengambil pesanan. Melihatkan ada kawan-kawan yang angkat tangan, aku gelak lagi rasa terhibur mengenakan orang. Kawan-kawan pun redha je sebab bulan puasa kalau bersabar pahalanya berganda.


Tunggu punya tunggu, azan pun dah kedengaran tapi Nasi Mandy Kambing dan Ayam ada yang belum sampai, termasuklah yang aku punya. Time tu perut dah sayu-sayu, sedang aku mengelamun menanti penuh istiqamah tiba-tiba waiter pun datang bawak beberapa pinggan Nasi Mandy Kambing.


“Kambing...” katanya.


Terus excited aku mengangkat tangan, separa sedar aku pun dengan tak semena-mena  “Saya kambing ! Saya kambing!”.

Time tu nak tekan brake pun tak sempat dah, orang dah gelak kepuasan keluar air kat hidung, langsung tak hormat orang lain nak berbuka puasa, huh.

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

2 comments:

Zhi said...

Mak aku pesan, jangan makan luar.
Tak elok.. lagi-lagi tengah PKP ni. #eh

Syazni Rahim said...

hahaha dapat terus balasan ye kah kah