Perjalanan menuju healty diet yang penuh onak, duri dan teh tarik madu.

Perjalanan menuju healty diet yang penuh onak, duri dan teh tarik madu.

Maafkan aku jika aku ketawa setiap kali anda mengungkap kalimat azimat keramat “aku nak diet”, “nanti nak start diet healthy” dan seumpamanya, bukan sengaja bersikap sinis namun kita sedia maklum bahawa perjalanan menuju healthy diet adalah sangat panjang dan tiada jalan yang lurus. Pelbagai onak duri dan ranjau harus ditempuhi, anggaplah post ini sebahagian dari ranjau.

Ada jalan yang bengkang bengkok macam ular kena palu, sekejap on sekejap off dia punya diet. Ini ok lagi asalkan jalannya terus ke hadapan, biar lambat asalkan jadi, tapi kebanyakkan kes lepas dah off susah sikit nak on balik. Ada yang bila dah ON OFF ON OFF ON OFF, last sekali butang ON dah rosak, sama macam butang baju dah tercabut akibat terlebih muatan.

Ada pulak jalan yang berpusing-pusing, dah macam masuk bulatan kat Shah Alam berpusing macam gasing. Dia kata diet diet, tapi asik asik muka dia berpusing kat kedai makan. Dalam kepala dia berputar-putar menu makanan dan masakan, silih berganti, tapi katanya dia sedang diet..ah sudahnya aku lak yang pening.

Setakat ni aku jumpa sorang la yang betul-betul ikut rapat diet pemakanan, Fuad Sanoesi dengan diet memang sahabat karib. Kau offer dia makan apa pun dia geleng-geleng kepala, rasa nak pusing je lehernya tu, cukup berkira dengan pantang larang dalam masakan/makanan terutamanya kemanisan lah. Rasanya semut pun dah blacklist rumah dia.

Kalau nak makan kat A&W, MCd atau KFC , kena bergaduh dulu la baru dia nak order, itupun dia order kentang je..kita pun makanlah ayam goreng depan dia tanpa rasa bersalah.

Manakala, orang yang paling mudah aku nak rosakkan diet ialah Ellias Ruslan. Diet dia memang macam harga minyak turun naik, tengah-tengah dia cerita pasal dia tengah diet 2 minggu tak makan nasi ke, tak amik gula ke, sarapan roti ke biskut ke, karbohidrat, senaman, apa ke, aku dengar je dulu pastu aku hulur menu je terus dia lupa asal usul, semudah tunjuk gambar di menu atau tunjuk makanan kat pinggan aku..cukup, terus dia panggil waiter dengan suara manja. Tak payah susah-susah, makanan sampai terus takde dah cerita pasal diet diet ni.apebende diet.

Ada sekali tu pergi aktiviti sukan di luar kawasan, time makan macam biasalah catering hidang aneka lauk macam bantal memanggil jiwa yang mengantuk, Ellias awal-awal dia amik sikit letak dalam pinggan. sambil makan dia cerita yang dia makan sehari sekali je, lepas tu orang ajak dia pun tambah, datang pulak orang lain ajak dia pun amik lagi, aku lagi ajak..dia amik lagi. Aku perhatikan je game mamat ni, aku pun tanyalah tadi kau kata sehari kau makan sekali je, sekali campur sekali kan dah dua kali, campur lagi sekali kan dah 3 kali, dia jawab memang sekali lah tapi makan banyak terus. 

Aku pun macam terpedaya dengan ayat dia, tapi aku betulkan sikit, maksudnya bukan sekali lah dia makan, tapi sekaligus. Terel betul lah Lias ni..aku suspek kat perut dia banyak poket boleh simpan stok.

Note : Ini aku cerita yang lelaki je lah, kalau yang wanita lagi dramatik dan seram, takut pulak nak cerita. Benda ni aku tulis kat facebook, sebab tu ada main petik / tagged nama yang berkenaan.




Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

7 comments:

Syazni Rahim said...

Diet, mudah dieja, sukar ditunai. Agitchew

Zhi said...

Yer la yer laa.. nak diet la ni.. huh..~

Cik TK said...

Biasa la tu.. Ragam orang diet ni macam2. susah nak konsisten

Fnd Rocka said...

saman shah alam

Fnd Rocka said...

memang susah nak tunai, lebih kepada berhutang, hutang sampai bertimbun

Fnd Rocka said...

hmmm

Fnd Rocka said...

lumrah