Internship

Sebelum aku tamat belajar dulu ada satu latihan industri yang aku perlu jalani dan penuhi sebelum graduate, ataupun orang panggil internship. Sebagai pengguna kerusi roda sepenuh masa, perkara ini sedikit sebanyak mendebarkan aku, soal kemampuan dan skill aku dah memang satu hal aku sendiri pun tak yakin, pengalaman kerja di pejabat memang sifar di ketika itu, kalau tengok drama melayu yang scene pejabat-pejabat tu banyaklah menerusi slot samarinda..tapi itu lebih kepada rampas kekasih orang lah dan aku belum sedia dirampas kerana masih single.

Lagi satu hal yang bikin debar adalah akses kerusi roda dan stigma terhadap OKU. Walaupun debar, tapi aku spesis manusia yang realistik sebenarnya, aku boleh terima rejection dan menerima kekecewaan tanpa rasa perlu sakit hati dan menyalahkan Yahudi.

Satu dua surat permohonan aku hantar dengan besertakan gambar ukuran pasport yang paling sedap mata memandang, dalam keadaan terdesak macam ni tak salah kiranya aku cagarkan paras rupa untuk graduate. Untung-untung bos nak jadikan menantu macam slot samarinda tu.

Surat permohonan yang aku hantar pun bukan membabi buta, sekurang-kurangnya aku kena pastikan jugak tempat tu nanti aku boleh pergi andai kata diterima. Kebetulan pada masa tu aku memang selalu keluar ke KL, bila nak ke KL tu memang aku akan jejak di KLSENTRAL dulu, pada masa tu KLSENTRAL ni memang kiblat untuk aku melibur dan melihat dunia, hub untuk ke tempat-tempat lain, sebabnya di sana ada kemudahan dan akses untuk kerusi roda, so aku tak rasa terasing dengan manusia lain. 

Lalu idea pun tercetus, alang-alang aku mohon je untuk intership kat KLSENTRAL, kemudahan dah sedia ada dan mungkin boleh dijadikan batu loncatan atau exposure untuk memberanikan diri. Untuk pengetahuan semua, saya adalah seorang yang pemalu. Kadang dibuat-buat, tapi biasanya memang kalau ada orang perempuan datang rumah saya takkan keluar bilik. 

Tak lama sangat lepas tu aku dapat surat penerimaan internship siap dimaklumkan akan beri elaun lagi. Aku rasa macam susah nak percaya, interview pun tidak tiba-tiba dapat peluang internship dengan syarikat yang establish, lega bercampur ragu-ragu sikit dibuatnya. syarikat dan nama supervisor segan pulak aku nak sebut, sebab aku pun bukan trainee yang boleh dibanggakan mana pun..kahkah.

Aku amik langkah berjaga-jaga datang sebulan awal dari tarikh yang sepatutnya. Tujuannya untuk pengesahan penerimaan sambil berjumpa HR secara tak rasmi memberitahu keadaan aku yang berkerusi roda. Kalau ada sebarang halangan atau kesukaran bolehlah aku bincang atau cari tempat lain yang lebih sesuai. Tidaklah kelam kabut di kemudian hari. Pada hari tu nasib baik menyebelah, apabila dipertemukan dengan pihak yang baik dan tepat. 

Bukan sahaja pihak pengurusan menerima aku tanpa apa-apa syarat, bahkan meminta pandangan aku pula untuk menambahbaik apa-apa jika perlu mengikut keperluan aku. Ini sudah cukup baik, lebih baik dari expectation sebab sebenarnya aku menjangkakan sesuatu yang lebih birokrasi..bukan something straight forward begini.

Berterima kasih kepada semua yang membolehkan aku belajar beberapa perkara dalam alam pekerjaan, apa yang aku perhati dan apa yang dileteri, sedikit sebanyak mendedah dan mencorak pemikiran awal aku untuk terus berkembang. pengalaman awal yang baik sebegini memang penting, menjentik satu semangat dan rasa percaya diri.

Aku tamatkan internship selepas 4-5 bulan, membawa pulang pengalaman dan pelajaran lumayan(serta thesis yang separuh siap).Jika anda lama di Klsentral, anda pasti akan bertemu dengan karakter-karakter aneh. Orang yang ceritanya ada banyak duit tapi endingnya mintak duit dari aku misalnya, atau gadis yang menfitnah aku kacak tapi aku tetap sabar.Dalam cerita orang lain pun, aku mungkin salah seorang watak aneh tersebut.Tapi sebab ni adalah cerita aku, so aku prefer untuk ambik watak hero dan mengepost satu foto hensem ala-ala samarinda...punyalah panjang aku taip padahal nak post gambar ni je.




Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

5 comments:

Syazni Rahim said...

Boleh nampaklah kesamarindaan gambar tu kih kih

Fairuz Aqilah said...

God! Hahahahahahahahahahahahahahahahahaha sabar je lah aku ya Allah...

AinNur Haris said...

CEO dalam samarinda tak minum 7up...! lolss.. :p

...

Fnd Rocka said...

kannnnn...kereta sport je takde

elsa john said...

Excellent post. I absolutely appreciate this site.
gold serum