TERKURUNG





Apa khabar?

Bila dah terkurung di rumah, dengan akses terhad ke dunia luar, memang normal kalau spirit sedikit down, patutnya waktu-waktu pagi ahad begini korang dah pergi berlari kat trek ataupun ngeteh kat kedai mamak kan. Sekarang nak pergi mamak pun duduk berjarak..ingatkan mamak buat peperiksaan bertulis untuk pengambilan staff baru.

the best way aku rasa adalah kepelbagaian, duduk rumah ni kalau kerjanya menyakat orang pun lama-lama kena block pulak. Kalau nak tengok movie pun kena gilir English Korea dan sebagainya. Baca buku pun cadangan yang baik dan juga bersenam. Cuma kalau bersenam mengadap dinding ni mental kena kuat. Bulan puasa pulak tu, air dalam badan dah lah kurang kang tak pasal-pasal dapat ulcer pulak kat mulut, rumah aku mana ada bonjella nak sapu, kalau Nutella ada lah..sedap tu sapu kat mulut.

Itu belum cerita pasal kerja.

Lebih-lebih lagi kalau work from buat rutin yang sama, suasana rumah yang berdindingkan putih dan kosong, rasa nak je lukiskan pemandangan tepian pantai di dinding kosong ini..atau mungkin lukiskan gambaran taman /air terjun atau hutan dengan pokok-pokok merimbun. Sekurang-kurang kalau lepak rumah menaik jugak spirit ye tak. 

Sayangnya aku tak handal melukis. Menulis bahkan agak buruk tulisan aku , dia punya pergi macam kacukan antara cacing dengan cakar ayam. Hipotesis aku mengatakan bahawa tulisan tangan tersebut terbentuk hasil dari ekosistem semulajadi, secara kuhususnya boleh dilihat melalui rantaian makanan seperti di bawah:

CACING ---> AYAM--->FENDI=Tulisan Fendi

Apapun, sebenarnya bergantung juga pada persekitaran, kalau situasi menekan-nekan tulisan aku:jadi bergelimpangan. Kalau aku tengok balik pun aku pelik "ni aku tulis ke aku tandatangan". 

Itu baru tulisan, kalau lukisan memang tak dapat diselamatkan. Kalau cikgu-cikgu pendidikan seni tengok lukisan aku mesti kena marah “Berapa kali dah cikgu pesan kat awak ni Fendi, jangan lukis gambar setan!”.

Jadi aku memang nak kena panggil orang yang layak untuk hidupkan dinding , itu boleh dicari kau just kena ada bajet dan konsep. Tapi kan bila aku sampaikan idea aku ni, isteri aku macam tak gemar pulak, dia lebih suka dibiarkan putih dan kosong, aku pun tak tahu macam mana nak buat. Atau mungkin instead of lukis gambar pokok-pokok kat dinding, aku perlu bubuh gambar pemandangan interior shopping mall, so bila nak le dapur tu rasa teruja lalu deretan kedai-kedai Sephora Watsons, letak jugak gambar lori GDEX ke, van Shoppee ke..ni kira kegemaran para wanita kan?
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

1 comments:

SalbiahM said...

Tak semua orang ada bakat melukis. Pendapat saya macam menyanyi juga. X boleh paksa