Musuh Tidak Kelihatan 4

Musuh Tidak Kelihatan 4

(Pukul 8:30 malam.Di beranda rumah Khairul, hujan turun dengan renyai. Khairul menyalakan batang rokok di tangan. Abu diam memandang jauh seperti mengira butir hujan yang turun. Mereka berdua duduk sebelah menyebelah di kerusi kayu lama)

Khairul: Bu, kau tahu tak apa yang best pasal hujan?

Abu: Entah. Doa makbul?

Khairul :Time macam ni..kalau hisap rokok, rasa lagi sedap, lagi sesuatu perginya.

(Khairul menyedut dan melepaskan asap perlahan ke udara. Asap lenyap tatkala bertembung dengn air hujan di luar)

Abu : Ooooo..

Khairul : Kadang banyak ilham datang.

Abu : Ilham ke penyakit ?

(Khairul mengerling dan Abu menyambut dengan senyum hambar)

Abu: Kau tahu kedai DIY buka pukul berapa esok?

Khairul : Tahu..kalau dia muslim buka lepas maghrib la sama macam kita. Apesal. 

Abu : Bukan buka makan berbuka lah bahlol, buka kedai.

Khairul : Manalah aku tahu

Abu : Hmmm..

Abu : Mimpi yang aku alami semalam, feels so real doh.. aku masih tak boleh move on.

Khairul : Seyes ah kau tak habis lagi dengan mimpi tu,  cerita ni dah masuk episod 4 kut.

Abu : Damn it is...so real. Macam mana eh nak cakap, bila aku bangun tidur hari tu, aku tak pasti aku bangun in real life atau aku masih berada dalam mimpi, seperti dipisah satu garisan halus antara mimpi dan dunia nyata.

Khairul : Abis tu, kau rasa yang kita hidup bernafas sekarang ni nyata dan benar sangat ke.

Abu : Maksud kau?

Khairul : Kita rasa ini macam benar..tapi sebenarnya bila-bila masa kita boleh terbangun dari sini juga, kemudian kita sedar yang rupa-rupanya ada lagi satu alam yang lagi benar dari sini..itupun terpisah satu garis halus jugak..antara tempat kita duduk sekarang dengan kalau kau terjun ke bawah tu haha

(Abu melihat ke bawah , tidak kurang tidak lebih ada 15 tingkat sebelum mencecah ke jalan bersimen, tentunya tidak mengambil masa yang lama untuk ke bawah melalui jalan ini)

Abu: Yelah, hidup ni sekejap je kan.

Khairul : ni yang orang panggil fana..kau tengok asap aku hembus ni..

(Abu tekun melihat gelung-gelung asap yang keluar dari mulut Khairul, terbang lalu berpecah sedikit demi sedikit dan hilang dari pandangan)

Khairul : kan dah hilang tu.

(Abu dan Khairul diam untuk beberapa ketika. Kedua-duanya selesa melayan perasaan masing-masing)

Abu: Kau pernah ke alami mimpi yang begitu real?

Khairul : Hmm..aku pernah mimpi yang aku dalam mimpi tu aku sedang mengantuk gilababi, mengantuk yang kalau boleh pindahkan kepada gajah, gajah pun boleh tumbang..lepas aku tahan punya tahan, last aku mengalah dan aku tido.

Abu : Kau tido dalam mimpi kau..eh..maksudnya dalam mimpi tu kau mengantuk kemudian kau tertidur? Apa jadi?

Khairul : Lepas tu aku terjaga dari tidur. 

Abu : eh ..Tidur yang mana satu kau terjaga?

Khairul : itu lah persoalannya. 

Abu: Kau tidur tak basuh kaki ni..

Khairul : haha, apapun kan..aku boleh faham lah mimpi kau tu, my advice is ...kau cari lah dia. You always smile, but ..in your eyes, your sorrow show..macam ada benda tak cukup.

Abu: Memandai je kau ni macam tok batin pulak

Khairul : mungkin mimpi kau tu adalah satu aspirasi.

Abu : Itulah, aku cuba lupakan dan sebenarnya tak begitu ingat pun perempuan tu, dah 5 tahun kut, tapi yang sebati dengan aku perasaan tu, melekat betul.. aku tak boleh lupa perasaan yang sekejap tu kesannya mengundang betul.

Khairul : Ok dalam mimpi kau tu..kau cakap kau ada berbual dengan suara misteri apantah tu kan..lepas tu suara tu menjelma jadi perempuan tu..kenapa kau tak mintak je alamat rumah ke nombor telefon ke masa dalam mimpi tu

Abu : Aku tak terfikir pulak..boleh ke?

Khairul : Kenapa pulak tak boleh, mimpi kau kau punya suka lah.

Abu : Kau tahu Rul, aku siap bayar lagi aku punya mee goreng yang aku makan dalam mimpi tu. 

Khairul : Bangang kau, patut kau boleh jimat tu.

Abu: Silaplah..ayam goreng 4 ringgit tu dia caj

Khairul : mimpi patutnya tanpa batasan kreativiti, digubal oleh perasaan terdalam, kemahuan, nafsu, pertanyaan-pertanyaan..

Abu : Patutlah..

Khairul : apa yang patut

Abu : Entahlah.. Tapi, itu di luar kawalan aku lah..

Khairul : Mungkin secara luar sedar ; kau punya soul tu, kau memang nak cari perempuan tu..tapi you being you la..taknak ikut gerak hati...fikir banyak hal

Abu : Haha..lepas tu otak aku buat messy dengan teori-teori penawar covid semua, padahal aku hanya nak jumpa perempuan tu balik. Sometimes, what was right what was neccessry came into conflict..and..aku hanyut dalam mimpi aku...

Khairul : Dalam buku budak tu , selain nama, takde apa-apa lagi butiran?

Abu: Takde Rul..

Khairul : Tak mungkinlah.

Abu : Takkan aku nak kesan cap jari pulak, ini bukan cerita gerak khas.

Khairul : Buku tu terbitan syarikat apa? 

Abu : Entah..

Khairul : Kau tengok balik nama penerbit, kau call penerbit tu tanya dorang edar buku kat mana..kat kedai buku mana buku tu ada dijual, pastu pergi kaunter kedai buku yang berdekatan kau tanyalah kalau situ memang ada jual buku novel melayu yang kau cakap tu.

Abu : Then what..

Khairul : Kau bagi nama penuh perempuan tu, kalau kedai tu ada kad membership.. confirm kedai ada details perempuan tu kan.

(Abu menekuni kata-kata Khairul, matanya separuh pejam, seperti ada cahaya harapan yang cuba menembusi di hujung sana)

Abu : Wow..Rokok kau memang sesuatu!

Khairul: aku dah cakap

Abu : tapi kalau kau nak tahu, dalam mimpi aku tu..buku tu bukan buku novel.

Khairul: Abis tu buku apa

Abu : Lupakan je la. Mungkin itu hanyalah minda separuh sedar aku yang digubal oleh perasaan terdalam, kemahuan, nafsu, pertanyaan-pertanyaan..

Khairul: aku syak, bukan saja kaki..roh kau pun perlu dibasuh ni.

(Bersambung..)
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments: