KENYATAAN

Dalam membuat sesuatu kenyataan UMUM, kita harus mengelak dari menyandarkan input kepada pengalaman PERIBADI semata-mata. Pengalaman peribadi seringkali sifatnya berat sebelah dan tidak menyeluruh. 

Contohnya apabila kita mengatakan orang KL paling tak reti bagi signal, itu tak semestinya tepat kerana mungkin kau ada 1-2 pengalaman kat KL bila orang KL tak bagi signal masa nak masuk simpang, tapi..tapi orang lain tengok okey je, atau sebenarnya orang tak bagi signal tu sebenarnya bukan rakyat KL pun entah-entah orang negeri lain yang bertandang.

Atau bila kau kata semua lelaki sama, tak tepat jugak nak buat kenyataan umum berdasarkan 1-2 pengalaman pahit peribadi, sebab kau bukan test semua lelaki pun dan ada je perempuan yang dapat lelaki yang tak sebagaimana kau katakan.

Masa aku belajar dulu, bila berborak dengan budak-budak lelaki , bila nak refer pasal budak perempuan yang bernama Wani agak susah sikit sebab dalam kelas kami sendiri dah ada 3-4 orang nama Wani, belum campur Wani yang kami kenal di kelas orang lain. 

Pernah sekali tu perbualan kami terpetik nama Wani, kawan pun tanya “Wani yang mana satu ni?”

Seorang lagi menjawab “Wani yang cantik lah”.

Lepas tu kami pun bertambah pusing dengan jawapan tu sebab Wani yang kami kenal semuanya cantik belaka. Dalam diam-diam kami pun buat ranking Wani cantik 1 , Wani cantik 2 , Wani cantik 3 dan Wani cantik 4. Itu memang pengalaman terpencil kami la yang kebetulan bertemu begitu ramai Wani cantik, Wany Hasrita pun tak kurang cantiknya bukan?

Tapi still pengalaman peribadi sebegini rare tak boleh membawa maksud setiap orang yang bernama Wani adalah cantik berdesup.

Aku pernah sembang dengan kawan aku, aku beritahu yang nama FENDI ni cukup BERAT dan bukan semua orang boleh bawak, aku cakap lagi..orang yang bernama Fendi ni tak pernah lagi tak hensem, jarang sangat, memang kebetulan atau suratan orang nama FENDI ni memang hensem tak kira secara realiti atau dalam drama / filem. Aku tekankan lagi yang tak wujud lah orang nama FENDI yang tak hensem, nil..non-existant..sirna..zero! Sajalah aku nak up diri aku.

Lepas tu kawan aku potong cakap.

“Kiranya kau nak cakap, kau Fendi pertama lah yang tak hensem”.

Rasa down bila teringat pasal benda ni. Mungkin aku boleh cuti dari tunjuk muka di media sosial.
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments: