SERIUS


  1. Why so serious? 

I believe people are definitely more easily offended today than in the past. 

Aku pun kadang menjadi tidak begitu aktif berterus-terang, dalam tindakan atau percakapan, bila berada dalam situasi atau persekitaran yang tidak kondusif, bukan saja tak open mind malah tak open heart, kerana tak semua orang berada dalam spektrum yang sama. 

Manusia semakin fragile, kalau orang lain post gambar makanan pun boleh sentap, belum lagi post gambar bercuti luar negara. Bila nak bercakap atau menulis post pun kena politically correct dan mengguna konotasi yang tidak menyinggung, kalau tersalah cakap sikit tercuit sikit boleh dituduh diskriminasi, sexisme, rasisme, kronisme, man utd dan kencing tikus. Penat jugak nak jaga hati, dah macam planet-planet semua berputar mengelilingi dia pulak.

Di media sosial pun semua orang nak berpendapat, itu sesuatu yang normal cuma yang tak sihat bila terlalu ber-reaksi dengan pendapat-pendapat yang tumbuh melata, sebenarnya tak perlu pun nak concern sangat pada setiap pendapat yang diutarakan, ada pendapat yang boleh dijadikan iktibar ada jugak pendapat yang boleh dibakulsampahkan atau dimanchesterunitedkan.Ops.

Seperti kata malique, risaukan perkara remeh kita takkan maju.Perempuan kalau jurujual panggil dia "akak" terus tarik muka, terus tak jadi nak beli barang , sangguplah pergi kedai lain sebab merasakan jurujual takde hak untuk panggil dia dengan panggilan akak. Padahal macam aku okey je kalau ada jurujual gegadis panggil aku "abang", dari taknak beli kadang-kadang rasa nak beli pulak kan.


Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

2 comments:

Kisah Tatie said...

serious tak serious.. makanan tu nampak sedap..

nayfatimahrasyid said...

Iye... Jangan serious sangat okew... Kena senyum selalu 🌹🌹