Monster

Apabila kanak-kanak berbahasa kesat, kita memarahi mereka yang mengucap kata kesat, dengan amarah kita yang berbaur kesat / laknat? Meminta kanak-kanak memperlahankan suara untuk menghormati majlis, dengan menggunakan kan autoriti dewasa kita lalu kita melarang mereka dengan memekik-mekik. Melarang anak makan jajan atas faktor kesihatan, tapi masih 5 waktu hisap rokok tak tinggal.Bila kita sedap menasihati salah silap orang, dalam masa yang sama kita terlupa yang kita telah membuka aib dia dan memburukkan keadaan? Bila kita cuba membuktikan satu-dua kesalahan orang, sehingga semua perkara yang dilakukannya pun kita pukul-ratakan menjadi dosa.

Can we kill a monster without becoming one?
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

6 comments:

Ana Suhana said...

Well said. Kena selalu cermin diri supaya sama2 menjadi baik

Sayidah Napisah said...

wahhhh betui betuiiii abg ondi! so what will we be instead to kill a 'monster'?

Noor Maizan said...

Deep betul ni..Padahal kita selalu lupa budak-budak belajar melalui teladan. Macam ketam menyuruh anaknya berjalan lurus.

HENRIETTA FERNANDO said...

Halo,
Ini adalah untuk memberitahu orang ramai bahawa Puan Henrietta Fernando, pemberi pinjaman pinjaman swasta telah membuka peluang kewangan kepada sesiapa yang memerlukan sebarang bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 2% untuk individu, syarikat dan syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan difahami. Hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (henriettafernandoloanfirm@gmail.com)

cahaya hayati said...

Opps! Am i a monster? huhu kena ubah cara mendidik...

dd said...

Setuju.. budak2 ni kadang2 tak ikut apa yang kita cakap secara langsung, tapi lebih ikut perbuatan yang mereka nampak secara tidak langsung