Aku seorang Fotogenik

Aku Seorang Fotogenik


Bismillahirahmanirrahim.

Sedang berbasa-basi di pejabat sambil business as usual, rakan sepejabat yang duduk berhadapan aku, dipisahkan oleh monitor masing-masing, memberikan pendapat aneh / jarang-jarang terjadi.

"Eh Fendi , kau fotogenik".

Dari seberang meja sini, tanpa memandang mata masing-masing, aku cuba menduga maksud beliau yang bakal dipuankan hujung tahun ini. Adakah ini satu sindiran atau pendedahan berani.

"Fo-to-ge-nik?", soal aku untuk kepastian. 

"Haa..gambar-gambar kau..kalau orang tengok nampak..bla bla...bla bla...sado..bla..bla.."

Memandangkan dia duduk di seberang sana, sambil pejabat pulak tak berapa senyap, aku tak dapatlah nak mendengar butir bicaranya secara lengkap. Tapi, apa yang aku dapat tangkap, dia melempar kekaguman secara separa sedar.

"Ha-ha, fotogenik eh.." respon aku nak tak nak, sebenarnya tak dapat terima hal ni. Boleh je aku balas dengan uacapan terima kasih aku memang dulu model sambilan tapi sekarang dah tak banyak job, tapi tak terluah tekak kerana masih memikirkan tentang aku yang fotogenik ini, membuat aku jadi kusut.

Facebook dan Instagram misalnya, bukan gambaran sebenar kehidupan, obviously. 

Apabila aku hendak post gambar, aku akan pilih gambar yang aku nak tunjukkan, dalam 10 gambar tu mungkin aku akan pilih 1 gambar paling okey dan semua orang dapat lihat, tapi sebenarnya ada lagi 9 gambar selekeh yang korang tak dapat lihat. Jadi tak patut juga kalau gambar-gambar dapat menceritakan kehidupan sebenar. Itu tak kira lagi gambar paling okeh tu pun dah siap diubahsuai.

Mungkin rakan sepejabat aku tu perasan aku macam ragu-ragu soal fotogenik ni, dia pun menambah hujah lebih lanjut untuk menyakinkan aku.

"Fotogenik la...okeylah daripada nak compare kalau depan-depan..haha". Dia komen pastu tergelak sendiri. Aku pun tamatkan kekusutan sampai di situ, sambil mengutip serpihan konfiden diri yang jatuh berselerakan di lantai.


melayu fotogenik gambar lelaki

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

29 comments:

noor azlan said...

Untung fotogenik... buat apa2 gaya je memang menarik perhatian..

cinta said...

Facebook dan instagram bukan gambaran sebenar kehidupan. Silap2 boleh jadi topeng.

Anonymous said...

apa maksud, nmpk ok dlm gambar dr jumpa depan2?

hahahah.

deep tu

Fnd Rocka said...

tapi aku rasa itu dah cukup straight-forward

Fnd Rocka said...

sama ada fotogenik, atau, tukang amik gambar superb

Fnd Rocka said...

boleh jadi tempat untuk buat sosial eksperimen

Sayidah Napisah said...

nasib baik fotogenik. bukan fotogedik :P

Mimie said...

Memang ada sesetengah org yg fotogenik

Fnd Rocka said...

testing cermin baru ke tu?

Fnd Rocka said...

tapi lebih ramai yang acah-acah fotogenik.

Persoalannya, adalah saya?haha

paridah said...

Fotogenik imej wajah yang ok dilensa kamera..xpyh nk bergaya lebih2

wanita mutalib said...

yep IG dan Facebook tempat fantasi sebenarnya..
:)

untunglaa fotogenikk :)

Fieza Sani said...

tak fotogenik..fotogedik yang lebih..haha..saya le tu..

atiehilmi.com said...

untung a fotogenik.. kakak kalau nak kan 1 gambar, berpuluh kali snap tau.. sebab nak gambar yang paling cantik.. tapi !! tak cantik jugak.. maka berhuhu saja la.. hahahaha~

Azirahman said...

Fotogenik yer....

Sofinah Lamudin said...

Hahahaha... lucu part kutip keyakinan diri. Tak mungkin la nak posting gambar pakai seluar pendek atau posting gambar waktu makan yang gelojoh. Confirm la filter bro. 9 gambar lagi, untuk tatapan sendiri dan keluarga. ekekeke.

Fnd Rocka said...

boleh buat duit

Fnd Rocka said...

taman permainan

Fnd Rocka said...

masuk bakul humban sendiri ni

Fnd Rocka said...

kat sini kita kena mendalami pengertian redha

Fnd Rocka said...

yes, bro cuba.

Fnd Rocka said...
This comment has been removed by the author.
Fnd Rocka said...

iyer...kekalkan kerahsiaan

Tengku Sofia said...

Bertuah kalau fotogenik

Sheila Adziz said...

biasanya org cameraman atau director pandai tgk org tu fotogenik atau tak... klu pakar dh ckp fotogenik tu, betul la kot. Mata kamera x seperti mata manusia dan tidak sama sekali dengan mata Ya Basir...

Fnd Rocka said...

moga diberi cahaya melihat keindahan yang sebenar

mamapp said...

Wah fotogenik Dan sado tuh hihi... Kita semua fotogenik atau fotogedik on our ways

Mawar Assufi said...

Amboiii. Untung org fotogenik nii :D

Cikla Shahril said...

Untunglah..