Bila Hidup Satu Perlumbaan


Perlumbaan Kehidupan



Traffic light merah. Di sebelah aku ada sebuah kereta Peugeot berwarna biru. Timbul satu perasaan liberal nak berlumba pulak secara spontan. Jangan dibilang kereta keluaran tanah air tak gagah, rebel hati aku. Lampu isyarat bertukar Hulk, terus aku berlumba dengan Peugeot biru tersebut. Zassss...

Aku bagi dia peluang untuk mara, tapi melepasi je dari selekoh terus aku potong  dan mula mendahului perlumbaan. Peugeot biru menambahkan kelajuan namun aku masih steady di hadapannya. Sehinggalah menghampiri area rumah aku, aku sahkan aku lah pemenangnya.

Cuma, cuma.. aku sorang je la yang tahu bahawasanya kami sedang berlumba, si Peugeot Biru aku belum sempat nak bagitahu berkenaan dengan perlumbaan yang berlangsung tadi. Dalam kereta tu entah-entah dia sedap melayani lagu nasyid sambil mengelamun tentang keenakkan kurma Yusof Taiyoob. Tak peduli pun kat aku.

Moral of the racing, choose our battle, tak semua hal kita nak battle. Ada benda boleh settle kita settle. Persaingan yang sia-sia akan membawa kepada kemenangan yang tiada nilai. Seperti ular membelit kapak, kapak tetap kapak, ular mati angkara sendiri.

Menurut Zen Shin : A flower does not think of competing with the flower next to it. It just blooms.
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

4 comments:

cinta said...

Entri kau simple. Bahasa pun senang nk faham. Tapi aku baca byk kali. Baca lagi dan lagi dan lagi.

Jueliza Jamani said...

nice sharing..

mamapp said...

betul, semua benda mmg satu perlumbaan kan

Kaklong Chan said...

Ada betulnya juga tu.