ATV di Kemensah : Ride of Your Life

ATV di Kemensah


Dah lama aku nak notakan di sini tentang aktiviti aku menonggeng sejenis kenderaan yang disebut sebagai ATV. Pengalaman pertama aku di Kemensah, lokasinya betul-betul di belakang zoo negara. Bila nampak je Mercu Zoo Negara, terus je menelusur ke laluan kecil di sebelahnya. Perjalanannya agak panjang jugak, tapi kau rileks je usah gelojoh biawak, disepanjangnya boleh nampak sungai mengalir tenang, deruan air bisa mengembalikan kerohanian yang kucar-kacir.

Ada beberapa tempat yang anda boleh sewa ATV di Kemensah, namun satu-satunya tempat yang aku tuju adalah Kem Isi Rimba. Kat situ ATV dikendalikan oleh team yang menggelarkan diri mereka sebagai ATV dot COM, boleh cari di instagram atau facebook. ATV atau orang Changlun panggil All-terrain vehicle ni sesuai untuk semua golongan termasuklah hipster, raver, umno, Pan, PAS, warga emas, OKU, peminat Aiman Tino mahupun keyboard warrior.

Terlebih dahulu, kami diberi taklimat ringkas mengenai ATV. Cara nak hidupkan ATV dan asas mengendalikannya. Tak lupa juga perkara paling diutamakan : KESELAMATAN. Meskipun bukan dalam bidang kuasa abang JPJ nak buat roadblock kat dalam hutan, namun wajib juga pakai topi keledar demi menjaga otak anda.

Lepas sesi taklimat, kami pun dibenarkan untuk test power (suai-kenal) ATV di kawasan lapang. Inilah masanya untuk cuba-cuba tekan brek, tekan minyak, drift serta berswafoto. Bila keyakinan tu dah meresap, kami pun memulakan pengembaraan ATV.



Kat sini ada beberapa track yang disediakan oleh Kem Isi Rimba. Pertama kali kami datang sini, tentunya kami memilih track yang paling merendah diri - Trek Ulu Bauh, trek yang merentasi alam kebun dan sedikit bukit. Kembara ini melalui kebun-kebun buah ke sayur aku tak pasti, sambil tu boleh berehat melihat pemandangan dari atas bukit. Elok kalau nak bawa roti atau makanan yang mudah dibawa dalam beg sebab kat atas ni mesti terasa lapar punya, dalam hutan bukan ada 7E.



Sebagai pengalaman pertama kami, agak berpuashati juga lah dapat mengendalikan ATV tanpa banyak hal. Setakat sangkut-sangkut sikit tu biasalah asam garam kehidupan. Sejam lebih perjalanan pergi dan balik kami. Sekembalinya ke port kem isi rimba, rupa-rupanya makanan turut disediakan di ruang bersantap, rasa tak percaya pulak sekali dengan pakej. Perut pada masa tu memang dah berbunyi siren, pekena lak lauk-pauk masakan melayu memang alhamdulilah syukur nikmat negara selamat.

*aku terlupa, sebenarnya sebelum makan tu kami sempat terjun sungai mandi dengan anak ikan (bukan anak ikan yang gitu-gitu)



Pulang dari trip lite and easy yang pertama tu, kami semua sepakat yang ini sebenarnya hanya permulaan, kami nak sesuatu yang lebih thrill la. Entah berapa lama selepas itu, kami kembali lagi ke Kem Isi Rimba. Kali ni kami memilih track yang lebih mengundang iaitu ke air terjun BATU ASAH.


Air Terjun BATU ASAH


Perjalanan kali ni kami rasa lebih berkeyakinan sebab dah ada pengalaman sebelum ini. Cuma kami diingatkan bahawa trek kali ini lebih mencabar dan perlukan lebih fokus. Aku sebenarnya antara yakin dengan tidak je, tapi kalau pihak isi Rimba yang diketuai oleh Syazwan kata okay, aku okay je. Ternyata, perjalanan ke air terjun lebih menarik, awal-awal kembara tu kena merentasi anak sungai. Mula-mula aku pun tak yakin ni boleh ke ATV keluar-masuk sungai, tapi tengok dorang tunjukkan tekniknya memang boleh dan takdelah impossible kalau betul gerakkerjanya. Masa lalu kat sungai tu memang terasalah kesejukkannya.



Perjalanan ke air terjun BATU ASAH aku anggarkan lebih kurang sejam++, bergantung juga lah berapa orang dalam satu kumpulan tu, kalau pergi solo atau berdua memang lebih cepat. Kalau berkumpulan 5 dan ke atas, dinasihatkan untuk saling berkomunikasi sesama sendiri supaya takde yang tertinggal atau tersesat, kalau berlaku sebarang kecemasan pun kita boleh tolong-menolong amalan mulia. 

Sepanjang perjalanan kami amat berterima kasih dengan wakil Kem Isi Rimba / ATV dot Com atas tunjuk ajar dan panduan-panduan yang diberikan, memudahkan untuk kami enjoy sepanjang perjalanan. Apa yang aku boleh komen tentang perkhidmatan mereka : above expectation.

Setibanya di Air Terjun, kami pun memeriksa kawasan sekeliling dahulu sebelum bersiram. Nasib baik tak ada anak dara yang sedang mandi/berbikini atau gajah zirafah berkelana, memang kena tepatlah time kami datang ni. Air terjun tu memang nampak segar dan dilindung, mungkin sebab susah nak masuk sampai ke sini jadi tak ramai yang rajin nak ke sana walaupun ada jalan pintas.

Selesai sudah bergomol dengan alam, perjalanan pulang biasanya lebih mudah kerana masa pergi tadi dah nampak dan belajar mengatasi rintangan dan onak, jadi masa balik ni kebanyakkannya bukan main laju lagi tekan ATV. Macam biasa, bila sampai aku pun basuh-basuh apa yang patut, kemudian tibalah masa untuk memberi ganjaran kepada perut dengan makanan yang disediakan.

Selain ATV, Kem Isi Rimba ni sebenarnya tempat kau chill dekat chalet sambil berbeku, pastu terjun sungai. Kalau nak ekstrim tu yang ada aktiviti ATV, PAINTBALL, memanah dan sebagainya. Di kawasan sekitar tu pun memang banyak chalet dan aktiviti rimba yang dijalankan, korang boleh cari dan teroka sendiri. Kalau sukakan binatang, boleh singgah di Zoo Negara, kirim salam cium tangan kat Panda k.



For enquiries, contact:
Ameer: +60 17 378 8457
Shazwan: +60 16 248 9777
Afiq: +60 17 285 8536
Call/Whatsapp/SMS
#ATV #AllTerrainVehicle #ATVdotCOM #ATVMalaysia #ATVKualaLumpur #ATVKemensah  #ATVUluKelang #ATVInstagram #ATVIG #ATVRide #ATVRider #ATVOperator #Kemensah #UluKelang #Ampang #WangsaMaju #Outdoor #ExtremeSport #AbangAdaATVTau #KauTakdeATVMehDatangIsiRimba #NakNaikATVBolehDMAbang #ATVAbangSeronok #JanganMaluJanganSeganMehNaikATVAbang #LepasNaikATVBolehMandiSungai #SiniMacamMacamAdaSilaDMUntukMaklumat #AbangAdaATVPakweAwakAdaApa

Untuk aktiviti seterusnya aku rancang nak trek ke Sofea Jane pulak. Sapa ada berani?



Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

3 comments:

ewanthology said...

dah lama tau pasal ATV kat kemensah ni, cuma tak berkesempatan lagi nak try.

fatimashaikh said...

ATV with tracks We are really grateful for your blog post. You will find a lot of approaches after visiting your post. I was exactly searching for. Thanks for such post and please keep it up. Great work.

rohan said...

tracker four wheeler We are really grateful for your blog post. You will find a lot of approaches after visiting your post. I was exactly searching for. Thanks for such post and please keep it up. Great work.