Telefon Picisan Milik Saya



Telefon Picisan Milik Saya



Sebagai seorang yang sudah setahun tidak menggunakan telefon pintar ke sana-sini, selain tidak pantas berhubungan melalui whatsapp, aku turut terbelakang dari aspek merakam moment. Entah tiba-tiba kalau aku terjumpa Scarlett Johansson masa beratur beli pisang goreng, memang aku kaku tak dapat nak berselfie sama. Kalau bos belanja starbuck pun tak dapat nak snap gambar letak kat IG, macam tak puas pulak sedut bagi abis pastu buang terus ke tong sampah kan, then apa guna ada akaun IG kalau tak serikan dunia poyo aku?

Yelah. Takkan kalau terserempak Scarlett Johansson aku nak speaking kat dia "Scarl, may i borrow your phone for a moment, need to take a selfie u and i". Dalam hati mesti Scarlett fikir dia yang artis ke budak lelaki hensem ni yang artis ye tak.

Tapi takpe, walau takde kamera, bila ada apa-apa event biasanya mesti ada punya someone yang jadi jurugambar sukarela. Senang untuk aku, kemudian mintak je send gambar-gambar kat whatsapp. Balik rumah aku boleh tengok guna tablet. Cuba kebiasaannya jugak, bila orang lain yang amik gambar kita, hasilnya jarang yang memuaskan sebab kita tak bersedia, posisi tak smart lah, lighting terang sangat la, mata tak bukak la, macam2 la. Sebab tu, kalau kau nak kenal seseorang insan tu kau jangan tengok gambar-gambar dalam facebook dia yang macam model, tapi tengoklah dalam facebook kawan-kawan dia, situ banyak muka penyek.

Satu hal lagi, aku paling menanti-nantikan bila disuruh untuk tolong ambil gambar. Sebab itu peluang untuk aku selfie dengan menggunakan telefon pintar orang lain. Perangai musibat gini korang jangan ikut sangat, zaman sekarang pasal hon pun boleh jadi bermusuhan, silap-silap kau kena back-hand dengan kawan sendiri. Cuma, sejak mencebur bidang hijack handphone orang ni, bila aku pakai kamera telefon gadis-gadis misalnya, suprisingly aku tengok elok pulak rupa paras aku. Terdetik riak tapi aku cepat-cepat bertaubat dan mula mengesyaki ada sesuatu dalam telefon gadis-gadis ni yang membuatkan gambar aku menjadi cantik dan polos. Barangkali dorang dah kemenyankan telefon bimbit dorang, atau guna khidmat bomoh nusantara untuk buang sial , macam biasa guna air kelapa. Atau mungkin aku perlu menerima kenyataan bahawasanya rupa paras aku memang indah rupa dari khabar? Tekaan aku meleset teruk.

Rupa-rupanya dorang ada pakai software, aku pun tak tahu dan tak faham sangat sebenarnya. Aku hanya ambil tahu tentang telefon pintar bila nak beli telefon pintar...last sekali aku beli telefon pintar adalah pada....hmmm...agak lama juga. Meski tak begitu pintar tapi aku tahulah, setiap kamera telefon ada spesifikasi yang tersendiri dan terperinci, yang menjana foto pada kualiti yang berbeza-beza. Sama seperti mata dan perspektif kita berfikir juga, apa yang kita lihat atau bagaimana kita lihat akan dipengaruhi oleh spesifikasi of our own mentality or mindset. Bila aku kabur dalam sesuatu hal, perlunya aku meneropong dari sudut yang berbeza, mungkin dari sudut yang sukar dan tidak selesa, tapi itulah cubaan untuk melihat dengan lebih jelas. 
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments: