Aramaiti Sabah - Penerbangan Ke Sabah


Aramaiti Sabah


Tiba di Kota Kinabalu, cuaca nampaknya elok. Mengantuk aku pun nampaknya sudah hilang seperti yang dirancang. Penerbangan aku jam 9:20 pagi, tapi aku dah bangun lebih awal untuk tiba di lapangan terbang Kuala Lumpur seawal jam 5 pagi. 

Sengaja aku kumpulkan mengantuk untuk kemudian aku lampiaskan di dalam kapal terbang. Aku memang taknak berjaga dalam kapal terbang, risau nanti sampai di KK kepenatan pulak, jadi aku gumpal-gumpal rasa mengantuk tu sampaikan kalau aku sandangkan gumpalan ngantuk tu pada bahu gajah Tony Jaa, tentu gajah Tony Jaa dengan Tony Jaa sekali terlangkup tak dapat menanggung.

Sampai di muka pintu kapal terbang, aku disambut mesra oleh senyuman pramugari-pramugari. Gumpalan mengantuk tadi yang kononnya keras dan padat, bertukar menjadi wap air yang terkondensasi. Mata jadi cerah. Tapi tak lama, aku luruskan semula niat suci murni untuk tidur setibanya sampai di kerusi. Aku duduk di kerusi sebelah laluan orang masuk, belum sempat semua orang selesai masuk perut kapal aku dah siap pakai tali pinggang, pakai topi, pakai hood baju sejuk aku dan terus tenggelam dalam tidur stage 2 (secara saintifiknya tidur mempunyai 3 stage) 


Stage 1 (NREM1 or N1) is the stage between wakefulness and sleep, sometimes referred to as somnolence or drowsy sleep, in which the muscles are still quite active and the eyes roll around slowly and may open and close from time to time. 
Stage 2 (NREM2 or N2) is the first unequivocal stage ofsleep, during which muscle activity decreases still further and conscious awareness of the outside world begins to fade completely. If any sounds are heard, the sleeper is not able to understand their content at this point. 
Stage 3 (NREM3 or N3) is also known as deep or delta or slow-wave sleep (SWS), and during this period the sleeper is even less responsive to the outside environment, essentially cut off from the world and unaware of any sounds or other stimuli. 


Ketika lena aku kukuh di stage 2, dapat aku rasakan kapal terbang ni dah berada di udara, sekejap-sekejap aku dimasukkan semula ke stage 1. Aku abaikan, masuk semula ke stage 2, tapi ditarik semula ke stage 1 dan kemudian terjaga. Terasa dari tadi bahu aku seperti dilanggar. Aku duduk sekejap di situ dengan tenang, kemudian datang pramugari memberi makanan kepada para penumpang. Tapi bukan itu yang mengejutkan aku dari tidur sebenarnya.

Di laluan sedikit sempit di sebelah aku, pramugari akan berjalan dan setiap kali bila berada di sebelah aku pinggul beliau atau selebihnya akan bertembung dengan bahu aku, mungkin jugak lengan, aku tak pasti sebab tadi aku tidur. Aku tarik balik bahu aku yang inesen, kemudian aku sambung tidur. Makanan di depan aku biarkan menjadi saksi segala kejadian.

Kira-kira 2 jam kemudian aku terjaga ketika kapal terbang landing di Kota Kinabalu. Ini adalah kali ke-3  dalam masa 3 tahun aku terbang ke Kota Kinabalu. Menjejak kaki di negeri di bawah bayu, atau pelancong asing gelar sebagai land below the wind, pernah menjadi cita-cita aku setelah bersahabat baik dengan seorang gadis Sabah bernama Ros semasa belajar dulu. Cita-cita itu dah lama aku capai, tapi tak sangka menjejak kaki di Sabah menjadi begitu konsisten.

Tak lama kemudian, perempuan kegemaran aku pun tiba, kami sama-sama pergi mendapatkan kereta sewa. Apabila dia bertanya tentang penerbangan tadi, aku sekadar menjawab "Ok je". Takkanlah aku nak cerita pasal pramugari pulak kan.

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

4 comments:

Wayne Harraz said...

ada gambar pramugari tu x? :p

arzmoha said...

saya jarang jarang naik kapal terbang...jarang juga berselisih dengan pramugari...tapi saya perasan satu perkara....


bukan pasal naik kapalterbang...


tapi pasal naik bas...walaupun tak rasa ngantuk...
tapi bila atas bas terus tidur ke stage 3....

Fatin said...

Dia x bace blog ni ke? ;p

Fnd Rocka said...

manusia berubah, aku seboleh-boleh taknak sebut punggung..kang orang google punggung pramugari habislah masuk blog aku