CAMPEOES



Pagi semalam aku beraya di rumah seorang rakan seperjuangan sambil dijamu dengan hidangan set KFC dan roti canai (biasalah orang bujang), kami bersama 2 orang lagi rakan melayani pertembungan akhir piala Euro 2016 antara Perancis dan Portugal.

Meski antara kami nampak gayanya tiada seorang pun yang menyokong Portugal (peringkat group pun nombor 3, menang pun harapkan penalti dan masa tambahan), mungkin secara kasarnya pun kita dapat lihat pasukan Portugal sedikit kekurangan dari segi sumber telent berbanding Perancis, Germany ataupun Belgium, namun aku rasa dengan juaranya Portugal pagi tadi membuktikan bahawa talent bukan segalanya atau bukan satu-satunya senjata kejayaan.  

Masa kita kecil dan cetek dulu mesti kita pun pernah tertanya, macam mana kawan kita yang muka tak berapa elok boleh ada makwe , sedangkan muka kita yang pan-asia takde makwe sudi jeling dua kali. Bila di sekolah pun, berapa ramai rakan kita yang bukan melayu tapi keputusan peperiksaan bahasa melayunya lebih baik dari orang melayu sendiri? Ramai.

Seperti Portugal, dengan kurangnya talent muda atau berpengalaman secara keseluruhan, yang ada pun Ronaldo itupun awal-awal dah keluar, mereka nampaknya tidak panik bahkan Perancis (juga Belgium) yang dikurniakan sedozen talent pun berjaya mereka imbangi dengan team spirit, effort, energy, work-ethic, being-prepared, adaptable, doing extra, persistence, determination, PASSION dan ATTITUDE.

Ini membawa kepada satu quote dari M. Jordan berbunyi "Talent wins games, but teamwork and intelligence wins championships"

Syabas Portugal, tapi aku masih benci Pepe.


Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

1 comments:

Amelia said...

pepe tu siapa?

amboi, pan asia. macam pancake adalah, hahahahahaha. jangan marah :P