Facebook/Instagram tidak menggambarkan kehidupan sebenar seseorang.

Facebook/Instagram tidak menggambarkan kehidupan sebenar seseorang.


Apabila hendak menulis status, aku memilih perkataan yang aku rasakan tepat. Tapi belum tentu apa yang dipilih adalah paling tepat, mungkin aku terbawa-bawa dengan kecenderungan peribadi aku, mungkin aku prejudis dalam menyampaikan sesuatu mengikut kehendak aku. Boleh jadi jugak aku ada niat atau agenda tertentu. Soalnya, belum pasti status aku menerangkan tentang aku.

Apabila aku hendak post gambar, aku akan pilih gambar yang aku nak tunjukkan, dalam 10 gambar tu mungkin aku akan pilih 1 gambar paling okey dan semua orang dapat lihat, tapi sebenarnya ada lagi 9 gambar selekeh yang korang tak dapat lihat. Jadi tak patut juga kalau gambar-gambar dapat menceritakan kehidupan sebenar. Itu tak kira lagi gambar paling okeh tu pun dah siap diubahsuai.

Pokok pangkalnya, kehidupan sebenar yang kita rasakan benar pun sebenarnya fatamorgana, inikan pula facebook atau instagram yang dicipta oleh manusia tentulah bukan satu realiti yang sebenar. Malah, kebanyakkan yang cantik-cantik tu sebenarnya berbayar dan bertugas untuk menjual sesuatu brand.

Mungkinlah, mungkin disebalik facebook dan instagram terdapat inspirasi (memang suka benda-benda gitu), namun jika 'kesempurnaan atas talian' seakan jadi obsesi, ada eloknya juga rehat sekejap dari terlalu mendesak, supaya dapat alihkan fokus kepada perkara yang lebih bermakna dan lebih manusia.

Chill.
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

3 comments:

Azirahman said...

Kadang-kadang, rehat sebentar perlu untuk meredakan keadaan...

cinta said...

Itulah alam yg kita panggil

Alam maya.

Nur Fannun said...

fb & insta ni biasanya tmpt org suka berlakon dr tonjolkn diri yg sbnr..