Manusia Berubah - aku ingin menulis tentang mimpi-mimpiku


MANUSIA BERUBAH - aku ingin menulis tentang mimpi-mimpiku


manusia berubah


Penulis: Manusia Berubah

Blog ini aku tak tahu bagaimana, tapi ada ketikanya aku boleh rasa seperti dekat dengan aku dari segi gaya dan kecenderungannya, macam aku versi perempuan. Setiap orang tentunya ada influnce dalam menulis, mungkin citarasa kami ada persamaan memberi sedikit kesan ke arah itu. Cuma yang blog ini, gayanya lebih kemas dan kupasan lebih mendalam, berbanding Nota Purba yang seakan semberono.


Ada beberapa perkara atau isu yang penulis Manusia Berubah (MB) dapat sampaikan dengan baik menerusi cara dia, yang mana aku cuba nak sampaikan tapi tak sampai-sampai sampailah sekarang. Mungkin kerana penulis MB jenis suka bacaan yang deep-deep, atau selalu berfikir, atau pokok pangkalnya suka membaca dan mungkin juga membebel, jadi penulisan dia nampak ada kematangan dan pemilihan perkataan yang aku rasa cekap dalam menyampaikan emosi dan perasaan.


Untuk blog bacaan umum aku, biasaanya aku lebih cenderung suka pada blog yang tidak menjadikan trafik sebagai ilham untuk menulis. Blog yang berorientasikan trafik ni aku suka bila nak dapatkan maklumat dan info am. Blog yang berorientasikan trafik ni kandungannya jarang sekali mewakili diri penulis, selalunya diisi dengan apa kemahuan orang ramai tanpa ada perasaaan dan sifat pemilikan. Blog Manusia Berubah aku letakkan sebagai blog yang bebas, ada kemahuan tersendiri, tulisan berdasarkan fikiran dan perjalanan peribadi penulis. Blog begini adalah kesukaan aku kerana bila baca entri aku akan rasa seperti berkomunikasi.


Secara peribadi yang aku tahu, penulis mempunyai sebuah lagi blog yang turut dikemaskini secara konsisten. Ini membuatkan aku sedikit kagum dengan penulis atas kerajinan dia. Tambahan pula dia adalah pekerja sepenuh masa lagi di siang hari, aliran idea dan stamina yang dia miliki patut aku hairankan. Mungkin dia minum PAMOGA (iklan tak berbayar).


Antara entri yang aku suka adalah entri bertajuk Laki Garden. 

Laki Garden

Dia mengupas atau menulis review buku (subjek yang aku juga suka) dengan begitu bernas. Boleh rasa dia begitu teruja dengan buku, dia dapat gambarkan kesan buku tu terhadap dia walaupun mungkin secara tak sedar. Bila orang menulis tentang apa yang dia suka secara sukarela, kita boleh dengar isi hati dia. Tak lupa juga ulasan dan sneak-peek tentang buku Desaturasi Merah Jambu


Dalam membaca blog juga kita kebiasannya akan terminat dengan penulisan yang seakan menyampaikan isi fikiran kita, tapi dengan perkataan-perkataan yang lebih elok. Contohnya aku nak beritahu tentang kemalasan untuk bersenam tapi nak lahirkan ayat-ayat tu terasa tak tepat dengan perasaan, tapi tiba-tiba terbaca orang lain tulis tentang subjek yang sama terus terasa waaaahh wahhh ni lah yang aku nak cakap..ni lah yang aku nak cakap. Untuk blog Manusia Berubah ni pun ada beberapa entri yang kena dengan aku, salah satunya entri :

Manusia Berubah - aku ingin menulis tentang mimpi-mimpiku

Kebahagiaan Kita Tanggungjawab Kita Sendiri dan Happy Birthday untuk KAMU

Sebelum ni aku pernah terbaca isu yg sama yang sebenarnya lebih tepat dengan apa yang aku nak cakap, tapi yang kat Manusia Berubah ni bolehlah 80% nak dekat sama. (sebenarnya apa yang aku nak cakap adalah bagaimana manusia mengharapkan orang lain sebagai faktor nombor satu dia tak happy, biasanya dia akan salahkan pasangan padahal sebelum dia jumpa pasangan tu pun dia memang tak happy, contohnya dia salahkan kawan dia sedangkan sebelum dia jumpa kawan dia tu pun dia bukannya happy,so sebenarnya kalau nak happy perkara pertama kena buat adalah jangan nak menyalahkan, nampak tak aku tak reti nak tulis pasal benda ni?)

Keseluruhannya, kandungan blog agak universal, penulis MB merupakan seorang yang bukan gadis-gadis tapi tidak pulak makcik-makcik, pendek kata bolehlah kut aku letakkan sebagai blog kakak-kakak yang steady, berfikiran segar dan moden. (tapi hati-hati jika mahu libatkan sebarang provokasi, sebenarnya beliau garang jugak, really?)

Itu sahaja, aku tulis review ni bukan nak suruh korang masuk baca blog Manusia Berubah pun,anggap sajalah nota aku kali ni berbentuk peribadi sahaja...ececececeh.

Sekian,

Yang benar,
Fnd & The Majistret

Lampiran: Surat kebenaran menulis review.





Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

3 comments:

cinta said...

Setuju dgn review.

Label 'blog kakak-kakak yang steady, berfikiran segar dan moden' adalah sungguh tepat.

Dpt rasa kejujuran dan ada elemen ikhlas dlm tulisan2 dia.
wpun kadang bahasa boleh tahan'sedap' tp digunakan di tpt yg sesuai. Boleh kata tiada kezaliman di situ.

Sayidah Napisah said...

last sekaliii sentence, kantoi nama dia kak ain hahaha. ape laa abg ondi :P

btw, orang macam MB dan NP(NotaPurba) lah kakcik sangat jeles sebenarnya grrr. sebab boleh berbicara bermadah menggunakan kata-kata sastera dengan hebatnya.

well done MB, well done kak ain hehhee

good review too :)

ummul azkee said...

lol..last2 kantoi gak namanya.hehe