Bergenang Air Mata Si Teruna


Kawan sepejabat aku ni nak pindah rumah, sejak dua menjak ni kerja dia asik tanya pasal kombinasi warna yang sesuai untuk dia cat ruang tamu, dapur dan bilik tidur. Siap dia sediakan beberapa kombinasi warna dan minta pendapat aku mana yang terbaik. Ilmu hiasan dalaman aku memang takde, jadi aku bagi pendapat ikut sesedap mata aku memandang jela kan.

Lepas habis hal kombinasi warna, membawa pulak kepada hal perabot.Ini pun aku tak arif sebenarnya, nak cerita pun malu kat orang tapi perabot kat rumah aku mana pernah tukar. Pertamanya sebab belum rosak, keduanya sebab bajet yang menyayat hati.

Meskipun begitu, demi tidak mahu menghampakan kawan, aku pun bagi cadangan yang tidak kurang padu 'Cuba bukak website IKEA'. Dia pun patuh pada cadangan aku membuka website kedai perabot yang sangat popular di Malaysia itu. Nampaknya  cadangan aku tu nampak cerdik juga, dia dari tadi meneliti seleksi langsir, meja dan sofa dari website IKEA. Aku dari meja sebelah pun turut sama perhati satu demi satu secara diam-diam.

Sebenarnya lawa jugak barang IKEA kan? Cuma mampu beli atau mempu tengok je ceritanya. Dalam pada kami ralit berangan tiba-tiba ternampak gambar sofa bed, tengok harga tulis kat bawah RM599 je. Aku terus rapat ke skrin.

Oklah tu sofa bed RM599, lawa pun lawa, nampak ringkas dan bersahaja. Aku terus buat keputusan nak beli,tak pasal-pasal aku yang bagi cadangan aku pulak terperangkap. Kawan sepejabat pun nada macam nak beli. Kalau boleh nak beli cepat-cepat sebab gerenti abis stok cepat punya kalau macam ni.

Sambil membiar rakan sepejabat terus klik sana-sini,  aku dah jauh merancang nak pergi hari sabtu ni ke IKEA. Sempat jugak aku fikir nak letak mana sofa tu, kalau boleh nak pilih warna yang match dengan sofa lama. Agak tak berapa lama kemudian, aku mula rasa tak sedap hati, aku rasa benda ni aku dah pernah terkena.

"Cuba kau bukak balik yang sofa-bed tadi.." ujar aku.

Aku tengok harga memang betul RM599, gambar pun memang betul gambar sofa, tapi tulis kat bawah tu Cover Sofa Bed. Maknanya, cover dia je yang RM599 ye tuan-tuan dan puan-puan, sofa bed nya entah berapa ribu aku malas dah nak amik tahu. Aku pun bagi pencerahan kat kawan sepejabat tadi, kemudian kami kembali buat kerja macam biasa dan melupakan peristiwa tersebut.  Sesungguhnya kami adalah insan yang naif.



Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

4 comments:

YB Shehan said...

Hahahaha. Bertabahlah..

Sue Izza said...

hahahahha sabo je la,tgk barang online ni baca betul2 dulu tau hehehehe

cinta said...

Bergenang air mata baca cerita ni.

cahaya hayati said...

sabo je la. Tapi i is suka dengan barang ikea terutamanya bila offer. Murah dan berkualiti. Lecehnya kena pasang sendiri.