10 Perkara Tentang Buku 'The Last Song'


10 Perkara Tentang Buku 'The Last Song'

10 Perkara Tentang Buku 'The Last Song', review buku the last song nicholas spark
sorry ye gambar menampakkan kemesraan sikit


The Last Song

1. Ditulis oleh Nicholas Spark. Sebelum ni aku pernah baca buku dia bertajuk 'Dear John' dan aku tidak teragak-agak untuk baca buku dia yang lain. Dan sedang aku baca buku The Last Song ,aku semppat order satu lagi buku dia. Punyalah ketagih pada masa tu.

2. Watak utama merupakan seorang gadis bergetah berusia 17 tahun, Ronnie nama diberi. Gadis ni seorang yang rebel tak kira datang bulan atau tidak. Jenis melawan mak ayah, turut pernah ditangkap polis atas kesalahan melakukan aktiviti mencuri secara suka-suka. Kawan-kawan gadis ni pun semua jenis tiada pedoman.

3. Dalam versi filem, watak Ronnie ni dilakonkan oleh Miley Cyrus. Kiranya boleh tahan lawalah jugak gambarannya kan? Aku tak tengok lagi filem tu, tapi bagi yang dah tengok dont judge a book by its movie.

4. Ketika tiba musim panas, Mak si Ronnie tadi menghatar Ronnie dan adik lelakinya Jonah dari tempat tinggal mereka di kota New York ke North Carolina,kawasan pantai yang lebih tenang. Mungkin mak dia nak jinakkan sikit Ronnie dari gejala tak tentu pasal di New York.

5. Ibu bapa dorang dah bercerai,ini menyumbang juga pada konflik diri Ronnie. Berbeza dengan Ronnie, Jonah tu kelakar. Jadilah seperti Jonah.

6. Sebenarnya dah 3 tahun Ronnie tak bercakap dengan ayahnya sebab dia memilih untuk rebel dengan ayahnya, kononnya ayah dialah punca keluarga mereka berantakan. Tapi ayahnya steady je berdepan dengan sikap keras dan berangin Ronnie.

7. Plot semakin menarik saat Ronnie berkenalan dengan Marcus yang terkenal dengan  kesamsengan beliau, serta berkawan dengan Blaze dan bercinta pula dengan Will (Liam Hemsworth melakonkan watak Will dalam filem). Bila Ronnie teruskan kehidupan dan berhenti menyalahkan semua organisma hidup, Ronnie dapat lihat kehidupan dari sisi berbeza.

8. Barang siapa yang pernah baca buku Nicholas Spark, nescaya dah tahu bahawa Spark ni memang cekap menyampaikan cerita sambil perlahan-lahan dia twist dan menampakkan hasilnya. Memang feel cerita ni.

9. Sebab apa tajuknya The Last Song? Sebab ada berkait dengan piano. Ayah Ronnie ni pemain dan cikgu piano. Ronnie pun berbakat jugak,pandai buat lagu. Jadilah Seperti Ronnie.

10. Dipendekkan review, buku ni menyentuh tentang isu pengorbanan, kemaafan dan mencari kebahagiaan dalam pada menempuh kehidupan sukar. Sapa yang asik nak rebel je tak tentu hala, sedang eloklah baca novel ni.
.
10 Perkara Tentang Buku 'The Last Song', review buku the last song nicholas spark

10 Perkara Tentang Buku 'The Last Song', review buku the last song nicholas spark

10 Perkara Tentang Buku 'The Last Song', review buku the last song nicholas spark


Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

4 comments:

Sally Samsaiman said...

tak pernah baca novel dia tapi pernah tgk cerita ni...ending yg sgt sedihh.. :(

cinta said...

Masalahnya kaki rebel ramai tak baca novel

Pha Is said...

nice review.. tapi saya nk baca novel melayu pun malas, apatah lagi omputih.. hahaha

Sysy said...

Macam best