Review Terminator Genisys – John Connor muncul dengan misi yang berbeza



Review Terminator Genisys – John Connor muncul dengan misi yang berbeza



Filem Terminator Genisys ni dah lama aku tengok, tapi sekarang baru nak tinggal nota di sini sebab kesibukan hari raya kononnya.


“Terminator 5 Genesis atau Genisys ini menceritakan sebuah trilogy baru. Film ini memiliki setting tahun 2029 yang mana pada masa tersebut diceritakan terjadi perang antara robot dan manusia yang dipimpin oleh John Connor (Jason Clarke) melawan sistem kecerdasan yang dibuat oleh perusahaan teknologi Skynet. Connor memiliki misi untuk mengirim Reese kembali ke tahun 1984 yang mana dimasa tersebut ibunda dari John Connor harus segera diamankan dari dari terminator yang diprogram untuk menemukannya. Keganasan robot ini bukan hanya untuk masa lalu akan tetapi juga mengancam masa depan dan sudah menjadi tugas John untuk menghentikannya.”- Sinopsis dari http://ulasanfilm21.blogspot.com/


1.Terminator adalah filem Hollywood yang terawal aku layan. Zaman tu zaman video tape. Kalau pergi rumah Mak Lang aku, video tape Terminator lah yang dok ulang setiap kali selain cerita Power Rangers. Zaman bergerak, kejayaan filem Terminator membuatkan sequelnya terus dibikin dan terus mendapat sambutan. Dari video tape, kemudian ke VCD, DVD, DOWNLOAD dari internet dan tak lupa menonton di wayang. Aku membesar dengan perjalanan hidup John Connor , penyelamat ummat manusia menentang kebangkitan robot.

2. Terminator Genisys menggunakan ramuan yang sama, kebanyakkannya kita dah pernah lihat pada filem Terminator yang lepas seperti mesin masa, baik pihak John Connor mahupun robot masing-masing menggunakan mesin masa untuk tujuan kembali ke masa silam bagi mengubah masa depan, bak kata orang ‘hari semalam menentukan kita pada hari ini’.

Selain itu, turut menggunakan ramuan sama dengan memaparkan badan sado Arnold, T-1000 dengan T-800 yang liat untuk ditewaskan, aksi kejar-mengejar dalam kenderaan dan beberapa lagi yang aku rasa macam pengulangan.

3. Walaubagaimanapun, Terminator Genisys kelihatan seperti mahu menamatkan pertelingkahan bertahun-tahun manusia dan robot, bakal diceritakan apa yang terjadi dalam peperangan masa hadapan,siapa yang mencipta mesin masa dan tujuannya yang sebenar. Plot-twist dalam Terminator Genisys kali ini lebih meruncing, siapa hero dan siapa anti-hero akan jadi cacamarba. Aku sendiri mula jadi keliru mahu memihak kepada belah mana. Perjuangan sudah berubah arah dan John Connnor yang dulu bukanlah yang sekarang.

4. Aku puas hati jugak dengan cara Terminator Genisys melangsaikan penceritaan, gaya macam dah selesai franchise Terminator ni, atau sekurang-kurangnya menjawab beberapa persoalan aku. Kalau nak keluarkan sambungan pun, mesti sesuatu yang segar dan harap bukan ulang benda sama. Tak sedaplah nak cerita semua, tapi dipendekkan review cukuplah kalau aku beritahu korang yang John Connor ada misi terbaru

5. Secara keseluruhannya,kalau filem ni dikira sebagai stand-alone/solo, aku boleh kata filem Terminator Genisys sudah cukup bagus. Namun, sebagai sebuah filem sequel yang berkait dengan filem-filem Terminator terdahulu, berlaku pengulangan dan juga wujud ‘alternate time-line’ yang mana telah memadamkan sejarah yang pernah berlaku dalam filem Terminator terdahulu.

Kalau die-hard Terminator mesti akan rasa tak fair kepada filem terawal, tapi untuk aku okey je.




Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

2 comments:

SalbiahM said...

aku tak pernah faham pun cerita Terminator ni..mungkin akan tengok filem ni, tapi tunggu tayang kat TV. baguslah tak tergantung, tak macam francais Jurassic Park

Unknown said...

huhuhuhuu.. tgk filem macam ni lebih kepada nak tgk aksi dan teknik CGI teknik komputer trick dan sebagainya... nak paham2 jalan cerita tak sangat lahh... hahahahhaaa..

*keluar panggung dgn muka confident faham.. padahaaaallll... errmmmm...*