Mengenali APJ Abdul Kalam


Masa aku kat ofis, tiba-tiba kakak meja sebelah jadi sibuk luarkebiasaan. Aku pun tanyalah apa yang sibuk sangat, menteri dalam dan luar negeri pun tak sibuk begini. Kakak meja sebelah terangkan kat aku  yang unit kami di India pada hari tersebut cuti umum, menyebabkan kita di Malaysia kena back-up kerja dorang. Sebagai seorang kanak-kanak yang sifat ingin tahunya sedang membangun, aku pun tanya sebab apa India cuti umum.

"You dont know haa? Kan ada kematian Abdul Kalam, hari ni funeral" jawab kakak meja sebelah.

"Abdul Kalam, Abdul Kalam, Abdul Kalam, Abdul Kalam, Abdul Kalam, Abdul Kalam, Abdul Kalam, Abdul Kalam" aku cuba cuba cari nama Abdul Kalam dalam sistem pendaftaran dalam kepala aku, tapi tak tersenarai. Cara kakak meja sebelah sebut nama Abdul Kalam macam kita semua patut kenal siapa Abdul Kalam. Cara dia tekan suara macam kematian Abdul Kalam sepatutnya aku sedia maklum.

"Wow..i dont know him, must be someone very important right, since India dedicate public holiday for him" aku cakap.

Kakak meja sebelah beritahu lagi Abdul Kalam ni sangat disanjung oleh rakyat India, dia kata memang betul lah aku teka tu..dia seorang yang sangat baik dan berjasa. Aku pulak rasa tak patut sungguh tak kenal Abdul Kalam, Anushka Sharma aku kenal pulak.

"Dia menteri ke? Ahli politik?" sifat ingin tahu melonjak lagi.

"I pun tak pasti lah. I pun baru tahu pasal Abdul Kalam lepas orang cakap dia mati" kakak meja sebalah jawab. Hampeh jugak rupanya.

Aku meneruskan pencarian tentang Abdul Kalam tanpa mempedulikan kakak meja sebelah. Menerusi foto Abdul Kalam, aku sedar rupa-rupanya aku pernah mengenal secara tak langsung dengan Abdul Kalam menerusi "Quotes" beliau.



Abdul Kalam merupakan seorang saintis,guru, medical researcher dan penulis buku, dalam masa yang sama juga seorang pemuisi dan mendapat jolokan  “people's president ketika menjadi Perdana Menteri India.

Kisah Abdul Kalam ni adalah sesuatu yang berbaloi untuk aku ambil tahu. Beliau dikatakan seorang pemimpin yang disegani. Ada diceritakan di sebuah majlis yang beliau hadiri sebagai tetamu VVIP, beliau menolak untuk duduk di kerusi yang disediakan kerana kelihatan kerusi itu lebih mewah berbanding kerusi yang disediakan untuk tetamu lain. Abdul Kalam tidak mahu duduk selagi kerusi empuk tersebut tidak ditukar kepada kerusi biasa.

Pada aku ini satu teladan yang penting, di mana pemimpin tidak sepatutnya menjaga bontotnya sendiri sahaja dan membiarkan bontot orang lain kematu.



Abdul Kalam turut dikenali atas keberaniannya dalam kempen-kempen menentang penyakit korupsi, terutamanya dalam memberi inspirasi kepada golongan belia.

"Of the 200 millions houses in the country 60 million houses are corrupt. Each house comprise parent and their children," he said.

"The question is will the daughter or son would be bold enough to say to their corrupt father please do not do that (corruption)? Lets start from the home," he added. 
-Di petik dari www.economictimes.com

“If you know your father bought that car with money that he did not rightfully earn, tell him that you will never sit in the car. And stick to your words,” he said.

-Dipetik dari thestar.com.my

APJ Abdul Kalam pernah memohon supaya jangan adakan cuti umum bila dia meninggal dunia, dia kata lagi “If you want to remember me, work an extra day”. Sebab tu pekerja kerajaan kat sana tak cuti, cuma yang swasta je lah cuti rasanya, tu yang membuatkan kakak sebelah meja sibuk.



Man needs his difficulties because they are necessary to enjoy success
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

6 comments:

Unknown said...

tapi biasanya orang gini ,kat negara luar je kebaikan nya dipandang tinggi..kat tempat asal dia entah2 macam2 cerita tak elok keluar..macam tun M la..hehehe..

Azirahman said...

oo gitu cerita abdul kalam...tak kenal jugak..

ummul azkee said...

beauty is in a haert,not in face...deep..

RahimAim1 said...

Hebat...susah nak cari pemimpin yang berjiwa rakyat macam ni..

Unknown said...

Pokchik pun selalu sebut2 pasal Abdul Kalam ni.. Memang patut dikenang-kenang lah orang mcm ni.. terutama quotes dia yang deep deep tu... :)

Sayidah Napisah said...

sedapnya ayat diaaa. terpikat