Fesbuk membuat kita sedih

Masa beratur bayar tiket parking, lelaki kat depan aku pusing kat aku, dia buat muka macam tak percaya pada nombor yang tertera pada skrin mesin tu, dia tunjuk kat aku, jumlah yang dia perlu bayar ada dua angka, biasa mungkin satu angka saja, menyebabkan dia terkejut tak semena-mena. Lebih mendukacitakan, dia hanya bawa duit untuk bayaran satu angka saja, ni dah dua angka dia tak cukup cash di tangan.

Aku hanya respon dengan wajah sesal dan katakan 'sini memang dah naik harga' sambil geleng-geleng kepala tanda turut tak boleh blah dengan kenaikkan segala harga. Apa boleh buat, aku pun bawa duit sehelai saja. Lelaki tadi kemudiannya blah tak tahu pergi mana, pergi cari duit/ tukar duit kecil barangkali.

Balik rumah, bukak fesbuk, aku baca anak Sultan Brunei bayar 1.5 juta kat Mariah Carey untuk perform 3 buah lagu. Pemimpin beli kereta baru, beli jet. Scroll bawah lagi Menteri belanja RM120,000 sambut hari jadi. Scroll lagi Johan raja lawak menang tuntutan saman 1 juta. Inilah yang buat orang-orang macam aku nak rage kat orang kaya walaupun kita semua sama-sama nak jadi kaya.

http://www.npr.org/blogs/alltechconsidered/2013/08/19/213568763/researchers-facebook-makes-us-sadder-and-less-satisfied
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments: