An-gka


Semasa aku buat pemeriksaan kesihatan kat klinik, tiba-tiba aku ditanya tentang umur mak dengan ayah aku, aku tersengih tanda blur. Hal-hal yang melibatkan angka ni memang aku tak jaguh. Bila dah tengok nombor kad pengenalan mereka barulah boleh buat kira-kira, itupun bukan aku yang kira, orang lain yang kira. 

Pernah sekali aku buat pesanan makanan mekdi melalui telefon, bila tang nak bagi alamat aku boleh ragu-ragu pulak dengan nombor rumah. Kemudian, aku bergegas ke depan rumah untuk melihat nombor yang tertera di muka pintu. Nasib baik awek mekdi tak nampak muka aku melalui telefon, takdelah aku tersipu-siput sangat dibuatnya,

Dan yang paing parah sekali, kes baru-baru ni lah, aku belum cerita lagi kat orang sebab kalau aku cerita nanti aku malu sendiri, jadi aku simpan untuk aku tulis kat sini untuk diceritakan secara esklusif. Nak kata esklusif sangat sangat tu takdelah, ala-ala buka pekung di dada pun ada jugak sebenarnya.

Ceritanya begini, aku hari tu singgah ke Jusco AU2, niat aku nak beli CD lagu-lagu untuk bubuh dalam kereta, setakat ni kereta aku hanya ada CD lagu Opick dengan Rahmat, manalah cukup nak dengar dua CD tu je, nanti bosan pula, kalau dah bosan boleh mendatangkan kemarahan, bila dah datangkan kemarahan itu boleh buat syaitan gembira, penyelesainnya aku kena cari CD baru.

Malangnya Jusco AU2 adalah shopping Mall pertama yang aku pergi takde kedai CD. Aku tanya kat kaunter pertanyaan pun takde, dasyat. Dalam pada aku kecewa takde kedai CD, aku dengar satu pengumuman kat speaker shopping Mall, yang selalu ada pengumuman pasal budak hilang atau kereta parking block jalan orang. Kali ni aku dengar tukang cakap tu mintak pemilik kereta bernombor plat sekian sekian sekian untuk ke kereta dengan segera.

Aku termenung sekejap, aku rasa tu macam nombor plat aku, tapi aku tak pasti 100%, tapi macam mirip nombor plat aku, huruf yang depan dah betul..tapi angka dibelakang mengelirukan aku. Aku fikir fikir balik, rasanya aku dah parking elok dah tadi. Pada ketika itu, telah datang ke dalam diri aku satu perasaan untuk sms kawan yang tahu nombor plat aku, sebab aku nak confirmkan, malaslah aku nak pergi ke kereta dengan segera tapi karang sebenarnya bukan kereta aku, tapi aku malu pulak nak sms.

Aku tenung talifon bimbit, aku bukak album foto dalam talifon bimbit, aku cari kut kut ada gambar kereta aku pastu bolehlah aku tengok nombor plat, tapi rupanya takde pun gambar kereta aku. Damn, parah sangat aku ni nombor plat kereta tak ingat, bangang sangat dah ni, aku kutuk diri sendiri sambil menuju ke kereta.  Dua tiga bakul kutukan jugaklah yang terkumpul. 

Bila sampai kat kereta, aku perati nombor plat memang sama macam yang diumumkan di shopping mall tadi, aku perati pulak apa salah kereta ni sampai disebut nombor platnya di shopping mall, dari segi luaran nampak macam sebuah kereta yang tak berdosa, kemudian ada sorang Mamat tunjuk di bahagian depan kereta aku, rupa-rupanya aku tak tutup lampu. Terus aku bagi sebakul lagi kutukan buat pesanan kepada diri sendiri, kutukan membina lah agaknya.
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments: