See You Again

Aku tak pernah serasi dengan konsep goodbye, aku lebih kepada konsep see you again next time. At least thats what i intent to manifest, juga sebab goodbye berat dia punya beg emosi nak kena galas i guess.


Dulu masa belajar kat hujung Malaysia, perjalanan 6-7 jam tu membuatkan aku akan berjumpa dengan stranger kat atas bas. Sementara nak sampai tu sempat bertukar cerita dan anekdot hidup yang masih rebung ketika itu. Dalam pertemuan yang singkat, kita rasa seperti  dah lama berkemistri mungkin di multiverse yang lain, bila dah sampai kat destinasi kita akan saling bertukar contact dan memberi naratif seakan-akan akan berjumpa lagi, tapi we always knew..that day will never happen and that is actually a goodbye. 


Selepas tamat belajar pun kita cuba untuk menidakkan, yang selepas hari terakhir kita jawab exam, kemas beg dan balik kampung, most probably we all will be stranger back. Simpan memori yang kian kekuningan seperi buku lama, faded. We start as stranger and most of the time end that way. Kita akan bersalaman dengan laluan hidup yang seterusnya, despite pernah depends on each other so much, spend the night and day with some failure and succes, enjoy all the little things and all that shit,once habis..then harried and busy bekerja berkeluarga, akan jadi sukar untuk jumpa balik even for secawan kopi sebatang rokok. Because the change is inevitable and there are things that will be sacrified.


Even masa aku nak berhenti kerja dulu-dulu pun, masa tu memang shy and have ambigious way of expressing myself, hanya menunggang wajah tampan (open for debate) untuk memulakan kareer kemudian bila nak berhenti aku tak dapat nak salam kawan-kawan untuk compose myself and say i will be resign and hope to see you all again somewhere someday. Its difficult for me during those days, agak terkilan tapi it is what it is, at least aku serap the lesson and belajar untuk lebih matang and be a little bit politikal, gituu. Bila kawan-kawan resign pun, aku tak ucap farewell sebab aku rasa boleh je jumpa kalau nak jumpa, ini bukan zaman jejak kasih nak cari orang kena contact stesen TV, but deep down we know, it will never be the same again kalau jumpa pun. People will change, renew, transform and so on. Tapi tak pernah lagilah jumpa dah jadi tupai ke, anjing laut ke. 


Berapa ramai kawan kita yang dulu pernah rapat, jadi begitu asing kemudiannya. Yang dulu maybe so close so important to each other, tapi sekarang kalau pergi kedai makan dia duduk sebelah meja kita pun mungkin kita tak perasan. “Like two straight lines overlapping, we momentarily crossed each other at a certain point, then we went our separate ways”.  So hipotesisnya, aku elak untuk cakap goodbye, sebab it scares me how fast people can become stranger, that cycle. Mungkin aku kena cakap Hasta La vista bebeh. Then after a while, there are some friends who will always comeback, the spirit of friendship never dead. “Like a boomerang you threw that whirls back to you when you least expect”

Previous PostOlder Post Home

1 comments:

Monika said...

Your blog consistently delivers excellence. Thank you for the valuable information!