Review Blog Nota Purba

Review Belog Nota Purba

Pada bulan Mei 2015, EFG iaitu sebuah pertubuhan blogger berwawasan telah berdiskusi untuk membuat satu review untuk blog notapurba.com (asalnya notapurba.blogspot.com). Saya selaku biro perhubungan luar Notapurba.com yang menguruskan blog ini dari hujung header hingga ke footer, mengucapkan ribuan terima kasih dan penghormatan berupa letupan bunga api kepada EFG diatas review. 

Walaupun secara tidak langsung sebelum ini saya sudah pun memberi respon kepada review rakan-rakan semua di medium-medium lain, namun ingin juga kiranya secara rasmi memberi respon ringkas di blog ini tentang apa yang dikatakan mengenai notapurba.com.

Saya gunakan kata kunci 'review notapurba' untuk mendapatkan beberapa petikan review seperti di bawah.

Review Blog Nota Purba


Kekuatan blog FR adalah melalui penulisannya. Penulisannya cukup sampai ke dalam hati setiap pembaca dengan setiap butir perkataannya ada makna yang tersendiri. -

Fr seorang yang kelakar.Kelakar tahap Gaban..Macam macambenda dia boleh buat kelakar..Dari sekecik kecik benda hinggala ke sebesar besar benda

His blog is far away from any wild gossip, and Nota Purba is about his experience and situation in his everyday life. It was fun and entertaining to read about it.  From the way he writes you definitely can guess the character behind this mysterious person.

Tapii tajuk-tajuk entri Nota Purba sangat menarik hati dan gaya penulisannya yang santai, bersahaja dan gaya bahasa yang sesuai untuk para pembaca cukup menarik,tertaik kau memang dabom. Apa yang saya boleh gerenti ialah - tak sah kalau tak senyum atau gelak ketika membaca entri beliau. Nak cerita lebat kat sini pun tak best, nak tahu betul ke tak apa yang saya ceritakan sebentar tadi, pergi sendiri ke blog Nota Purba. Satu entry sahaja! Satu entry sahaja sudah cukup untuk membenarkan kenyataan saya di atas


Blog yang jauh dari gosip-gosip liar Nota Purba  berkisar tentang apa yang terjadi kepada penulis itu sendiri di dalam kehidupan seharian

Jika di lihat dari mata kasarnya dan di baca dari nalurinya, pasti pembaca di luar dapat merasakan aura di sebalik pemilik blog Nota Purba yang penuh misteri


Unik - hanya satu FR didalam dunia blog, unik kerana FR menulis dengan nada yang amat santai namun isinya amat mendalam.Kisah yang disampaikan kisah lumrah harian namun mesejnya boleh menjadi pengajaran.Realiti kehidupan yang di ceritakan adakala suka, seram, sinis dan yang paling tak akan ana lupakan bila bercerita tentang Nota Purba ialah kelakar.

FR di alam maya yang kami kenali amat kelakar dengan gurauan-gurauan bersahaja dan sinis.Kalah Maharaja Lawak yang ada kalanya memang tak lawak pun.Nota Purba adalah FR dan FR mengisi Nota Purba dengan pelbagai genre penulisannya.Rugi jika tak singgah ke sana dan mengikuti setiap entri yang diterbitkan.Bak kata pepatah moden 'macam-macam ada'.



Tiga (3) perkara yang anda terfikir bila sebut nama FR ?

1.   Nota Purba yang kelakar......!! lawak bernas lagi menajamkan akal
2.   Awal Ashaari (eheemmm.. tak tahu kenapa)
3.   Suka tanya soalan kelakar-pelik, Jawapan pun kelakar-pelik, Komen kat blog kita pun kelakar-pelik.. so, total semua sekali FRkelakarpelik.com  (hahahahahaa...ok lawak dah basi.. sila abaikan......)

Pandangan / Cadangan / Ucapan anda untuk Blog Nota Purba

1.   Kalau tukar template tentu lagi menarik mengancam menggoda UV dan PV ... :)
2.   Please kekalkan elemen kelakar dan lawak bernas FR...!!
3.   Header tu cantik, tapi kalau tukar font yang lebih maskulin pasti lebih kacak.. ewahh.. :p
4.   Semoga terus success dalam dunia blogging dan teruskan lah menghiburkan kami di dalam keluarga besar EFG....!! Tak ada FR, sunyi la EFG....


Misteri penulis Nota Purba akhirnya yang memerangkap aRz untuk membaca hasil penulisan yang yang begitu begitu kreatif adakala menarik aRz untuk membaca sehinga dibawah paras sedar. Seakan terpukau. Pernah jumpa penulisan sebegini?


Hahaha..memang kelakar kan. Ayat-ayatnya spontan dan bersahaja tapi mampu membuat anda ketawa terbahak-bahak tanpa henti.


Suatu perkara yang tersangat along pasti, NOTA PURBA merupakan blog yang terasing penulisannya dari penulisan blogger-blogger lain. Jauh daripada gosip-gosip liar kerana ianya adalah berkisar tentang kehidupan jejaka misteri ini sendiri. Jika dilihat dengan menggunakan mata kasar, pasti anda semua tidak merasai apa-apa. Namun, jika anda menggunakan mata hati, pasti anda semua dapat merasakan aura di sebalik pemilik blog NOTA PURBA yang penuh misteri ini.

*****


Begitulah nampaknya sedikit sebanyak review yang dihasilkan oleh EFG. Sekali baca nampak macam bagus benar pulak Nota Purba kan? Itu terpulanglah pada masing-masing. Sebagai orang yang mengerjakan Nota Purba, aku tak dapat nak mengiyakan atau menidakkan perkara yang berkait dengan perasaan pembaca,sebab sudut pandang kita berbeza. Apapun aku memang lebih menitikberatkan soal penulisan berbanding hal teknikal, sebabnya aku merasa puas dengan menulis dan merasa tertekan untuk mengubah coding-coding bagai.

Sambil puas menulis untuk bacaan umum, sebenarnya aku menulis untuk tujuaan nota kepada diri sendiri, jadi sekiranya apa yanga aku tulis tidak memenuhi kehendak ramai, diharap semua faham ianya mungkin dihasilkan untuk tujuan lain.


Kelakar dan Kacak.

Ramai yang sehati sejiwa meletakkan label 'kelakar' kat aku. Aku tak nafikan memang ada sedikit sebanyak sisi humor dalam diri aku, ada kalanya sisi humor tu bersembunyi ada kalanya ia bebas macam saka tak bertuan mengacau orang, cuma agak berat jugak label kelakar tu sebenarnya, lebih-lebih lagi aku perhati ramai lagi rakan-rakan aku yang amat kelakar berbanding aku. Tapi kalau orang dah katakan aku kelakar, dah ketawa, siapalah aku untuk menidakkannya, aku terima je la dengan redha.

Soal kacak tu pun aku terima. Ini kuasa tuhan, siapalah aku untung menentang.

Misteri

Mungkin sebab aku tak bubuh foto wajah aku di blog ini, menyebabkan pembaca merasakan sedikit misteri tentang latarbelakang aku. Kalau semak hingga ke entri pertama pun memang tak ada foto aku, sebab dulu aku memang rancang taknak letak apa-apa foto pun, hanya perkatan dan ruang untuk pembaca berimaginasi. Tapi sekarang aku dah kena letak foto yang sesuai untuk tujuaan komersil walaupun bukan foto aku. Kalau foto aku, kat instagram dengan facebook bersepah dah selfie, sampai miserable pulak korang nak tengok nanti.

Secara keseluruhannya, review yang dibuat amatlah baik bagi tujuan mempromosikan dan memperkenalkan Nota Purba kepada khalayak ramai,serta menjelaskan apa kelebihan blog nota purba, walau bagaimanapun saya sebenarnya berharap supaya diselitkan beberapa kritikan dan tohmahan bagi tujuan penambahbaikan, di mana dari segi itu nampaknya agak kurang.

Kritikan

Jadi saya mengambil kesempatan ini, jika ada sepatah-dua kritikan dan komen berkenaan Nota Purba, saya pohon pembaca dan kawan-kawan sekalian untuk melemparkannya  di ruangan komen. Saya di sini sedia menyambut dengan penuh mesraaa...ceeeewah!






Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

16 comments:

Mommy's Diary of Life said...

wow

Fnd Rocka said...


tak payah wow sangatlah Han..kritikan mana kritikan?

Mieza S said...

hahah dah kritik kat atas tu,. bia la wow sikit. hahaha

eima said...

ok...habat

MaisarahSidi said...

misteri sebab ada gambar tak dikenali kat sidebar..haha

Maisarah singgah dari Blog MaisarahSidi.com

irrayyan said...

Kipidap. Dongibab

Eintan Nurfuzie said...

salam perkenalan dari cik en.. mmg misteri pon

Sayidah Napisah said...

perghhh!ada saka rupanyaa.

Unknown said...

bagi akak soal font ke header ke semua tu tak jadi masalah..ok dah ni..asal laju bila nuka dah la..kelakar dan berisi ..tu je komen akak..sekian terima kasih..:)

Eny Abdullah said...

wooooowwwwwwwwwwwww hahahhaah

arzmoha said...

wow blog Fendi semakin kacak...macam saya ok baiii

Bonde Zaidalifah said...

Eh bila nak belanja kat Satay-satay ni....

:)

Unknown said...

selalu la review movie dan buku2 yang kamu baca lagi... suka baca kamu buat review... Kipidap ok... ;)

Amelia said...

ingatkan nak share semua review tadi. hahahaha. rajin sungguh. abg FR memang kelakar. cayalah! kacak tu not bad la hahaha

Mrs. A said...

Mrs. A jarang-jarang singgah di notapurba rasa macam tak fair and square kalau nak komen panjang lebar hiks! cuma nak kata entry kat sini full of passion.

azwans said...

Salam perkenalan. Pertama kali singgah di blog ini. Memang unik dan menarik. Teruskan cemerlang.