Filem Yang Memberi Kesan Emosi Padu - Meet Joe Black.

Filem Yang Memberi Kesan Emosi Padu - Meet Joe Black.

 Meet Joe Black, Brad Pitt, Filem Yang Memberi Kesan Emosi Padu
  1. Parrish (Anthony Hopkins), businessman and devoted family man, is about to celebrate his 65th birthday. However, before he reaches that landmark, he is visited by Death (Brad Pitt), who has taken human form as Joe Black, a young man who recently died. Joe and Bill make a deal: Bill will be given a few extra days of his life, and Joe will spend the same time getting to know what it's like to be human. It seems like a perfect arrangement, until Joe falls in love -- with Bill's daughter- Sinopsis


Sebuah filem yang amat aku suka sejak aku dibangku sekolah lagi. Filem Meet Joe Black ini dikeluarkan pada tahun 1998. Pertama kali tengok di TV3,kemudian beli dvd dan semalam sempat tonton sekejap di universal channel.

 Meet Joe Black, Brad Pitt, Filem Yang Memberi Kesan Emosi Padu


Filem yang pada aku bergerak perlahan. Detik demi detik. Perlahan sering dianggap bosan, tetapi bagi filem ini, amat sesuai dengan isu kematian atau perpisahan yang dibawakan. Ada kalanya babak-babak dibiarkan kosong seperti menanti jantung berhenti berdetak, jika benar-benar menghayati intipati emosi filem ini korang akan dapat rasakan suspen dalam keadaan sunyi.

 Meet Joe Black, Brad Pitt, Filem Yang Memberi Kesan Emosi Padu

Mesej filem Meet Joe Black 

Filem ini mengajar aku tentang kesukaran untuk melepaskan sesuatu keinginan, sama ada kerana nafsu atau ego sendiri. Ada sesetengah perkara memang bukan hak kita, walau dicuba bagaimana cara pun. Sesetengah perkara pula, walaupun kita mampu mendapatkannya tidak semestinya kita harus dapatkannya.

 Meet Joe Black, Brad Pitt, Filem Yang Memberi Kesan Emosi Padu

Romantik

Perjalanan kisah romantik antara Brad Pitt dan pasangannya dalam filem ni Claire Forlani begitu meninggalkan kesan, walaupun seperti singkat dan ada masanya mengelirukan.Heroin sangat lawa,menawan. Lakonan Brad Pitt sangat aku suka dalam filem ni, kacak, inesen dan bersahaja. Kisah cinta yang tidak terlalu novel, sama sekali tidak cinta remaja, hanya berkenalan di kedai kopi namun ada sesuatu yang membuat keduanya begitu kuat tertarik.

 Meet Joe Black, Brad Pitt, Filem Yang Memberi Kesan Emosi Padu

Pergerakan Emosi

Seperti yang aku tuliskan tadi, filem ni banyak moment yang diam, jadi permainan emosi banyak dipaparkan menerusi pergerakan tubuh dan mata pelakon-pelakon. Mata adalah tingkap kepada jiwa, jika nak fahami jiwa bolehlah lihat ke dalam mata gitu. Mimik muka dan bahasa tubuh pelakon handal Anthony Hopkins (Parrish)  juga terbaik dalam menyampaikan emosi. 

Tak lupa jugak, betapa menjadinya lakonan Hopkins dalam menjelmakan sebuah kasih sayang seorang bapa kepada anak perempuannya di depan skrin.


Filem ini mendapat kritikan yang berbeza-beza selepas ditayangkan, sama ada dari segi lakonan Brad Pitt yang sememangnya 'pelik' tapi sebenarnya bertepatan dengan watak yang dilakonkan dan juga kritikan pada jalan ceritanya.  Sungguh demikian, filem ini tetap juga sebuah filem yang memberi kesan emosi yang padu kepada aku.



Voice: Yes.
Parrish: Yes what?
Voice: 'Yes' is the answer to your question.
Parrish: What question?
Voice: Oh, Bill. Come on. The question. The question you've been asking yourself with increased regularity, at odd moments, panting through the extra game of handball, when you ran for the plane in Delhi, when you sat up in bed last night and hit the floor in the office this morning. The question that is in the back of your throat, choking the blood to your brain, ringing in your ears over and over as you put it to yourself.
Parrish: The question.
Voice: Yes, Bill. The question.
Parrish: ...Am I going to die?
Joe Black: [appearing from the shadows] Yes.
Rujukan: foto dari google image
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

5 comments:

Unknown said...

ha ah la..lama tak tengok filem ni...hensem brat pit dalam filem ni..ekekek

eima said...

klu tak suka filem cam ni action movie ...ok la

Inani Hazwani said...

Lama tak tengok movie :p

anazarin said...

Kena tengok cite nie

Unknown said...

alaaaa.. nak tgk citer ni tapi terlepas je kat hypptv tu... :(
ingatkan citer romantik2 biasa..