Prejudis, Prasangka dan Perkauman.

Aku tak mampu untuk jadi racist

 Sebab masa aku belajar matematik tambahan dulu aku punyalah bangang,langsung tak sebijak Datuk Haji Ahmad Maslan, markah yang pernah aku dapat 15/100, 7/100 pun pernah, punyalah sempoi kiraan markah aku, sekaligus memudahkan cikgu untuk menanda kertas aku tanpa perlu pening kepala. Kemudian time nak dekat-dekat SPM kawan aku Gan Cheng Long datang meja aku dengan membawa buku teks matematik tambahan, dia suruh aku cuba jawab soalan latih tubi. Kau bayangkan dia yang berusaha datang nak beri tunjuk ajar padahal aku tengah sembang kosong gaya macam pandai benar. Memang aku selalu tanya dia hal matematik pun tapi ini dia yang betul-betul nak aku tahu,walaupun muka dia tak hensem tapi mmpaklah kejujuran yang lahir dari kemerahan jerawat di wajahnya untuk melihat aku lulus paper add math kejadah tu. Aku yang malas pun rasa malu nak malas. 

Tak lupa jugak kawan aku Sankar Palanisamy, dulu aku selalu call telefon rumah dia sebab nak tanya-tanya pasal kerja sekolah. Sebenarnya bukan rajin sangat pun buat kerja sekolah, saja nak main telefon yang lebih tu. Yang menariknya tentang Sankar, dia selalu teman aku pergi surau. Tolak tepi soal nak lepak, tapi aku sebenarnya terkesan jugak bila ada sebilangan rakan lain ejek dan cemuh dia datang surau dengan aku, padahal dia tak masuk pun surau, tak mencemarkan surau pun, lebih dari tu dia mengimarahkan surau sebab bantu aku yang berkerusi roda ke surau.Nasiblah dia tak terasa hati pada cemuhan, hanya senyum tak simpan dendam, insyaAllah. Sebab tu, aku tak mampu nak jadi racist, rasa kekok seperti peribahasa Sweden bagai puteri mahu ke pasar awam. Maknanya, kalau tak biasa tu tak biasa jugaklah tak payah nak cerita panjang lagi.Aku percaya tak siapa dilahirkan begitu racist, tapi society dah meWarnakan kita. 




 
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

4 comments:

Inani Hazwani said...

result addmath nani dulu pun cukup2 makan je. mujur masa SPM dapat C. hahaha

kak gojes said...

betul tu FR..x siapa yg dilahirkn terus2 aje racist...kan...apa faedahnya nak racist2?

Aerill Hassan said...

racist tak membawa ke mana..

Unknown said...

hehehehehee.... hanya mampu senyum panjang... :)