Ironi

Aku pernah buat kajian tentang Bill Gates, seorang lejen yang namanya kerap dijaja pada musim keputusan peperiksaan keluar. Selain yang kita sedia maklum bahawa Bill Gates beberapa kali disenarai sebagai orang paling kaya di dunia, kajian aku turut merangkumi kisah peribadi serta sumbangan beliau kepada dunia menerusi Microsoft. Kajian tersebut bukan saja-saja untuk hiburan seisi keluarga, tapi ia untuk satu pembentangan kepada khalayak pelajar lain ketika itu.

Persediaan aku cukup padat dengan info-info penting dan menarik mengenai Bill Gates. Memandangkan gaya persembahan aku agak terhad, jadi aku lebihkan pada pemilihan ayat yang catchy untuk halwa telinga panel. Kebetulan pula, presentation aku menggunakan produk hasil air tangan Bill Gates sendiri iaitu Microsoft Powerpoint, jadi aku bercadang untuk buat gimik seterusnya mengangkat kehebatan Bill Gates dengan cara memulakan presentation lebih kurang begini bila diterjemah ke bahasa kebangsaan.

"Hadirin sekalian, orang yang ingin saya ceritakan ketika ini, merupakan seorang yang amat penting dalam memacu dunia ke era kemajuan teknologi, kebijaksanaan beliau telah banyak membantu manusia, termasuklah saya, di mana saya akan membentangkan sedikit sebanyak latar belakang dan sumbangan beliau dengan menggunakan salah satu produk hasil tangan beliau iaitu  Microsoft Power Point", ucap aku bersemangat sambil buat eye-contact, hadirin mula tertarik dan beri perhatian yang nampak ikhlas dari cahaya dari mata mereka, aku lega dan jadi lebih feel.

"Orang yang saya maksudkan tak lain tak bukan, orang paling kaya di dunia, Bill Gates" sambung aku lagi sambil menekan butang enter di komputer. Buat seketika takde apa yang keluar di skrin. Aku enter lagi, aku enter lagi. Aku mohon hadirin bersabar sebentar, aku godek-godek file, aku tak pandai sangat tapi buat-buat macam pandai lah sebab semua orang tengah perhati ni, selepas lebih kurang 5-10 minit mengodek..nampaknya hari tersebut bukan hari aku. Aku terpaksa teruskan presentation tentang sumbangan dan  kehebatan Bill Gates, tanpa bantuan Powerpoint dan kebijaksanaan Bill Gates.


"Maafkan saya, produk Bill Gates tak dapat membantu saya pada hari ini"


Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

17 comments:

arzmoha said...

lupa save agakna

cinta said...

Hak3...

Nurul Shahira said...

Adoi. Save kat tempat lain kut? Takpun corrupt file?

Bw dari #exchangefeedgroup :)

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

hehehehhee....
ada masa-masanya memang rasa nak kembali ke zaman presentation guna kerja majong je kann... hikkksss... :p

apapun ain suka description "..setiap bacaan tidak akan dikenakan GST.." tu.. smart...!!

#EFG#

Unknown said...

*guna kertas majong*

Ana Jingga said...

haha marah Bill Gates kalu baca ni FR hehe :)

adkdayah said...

adoii..nasib la tu T_T bukan hari kita. tunggu di lain hari mungkin jadi hari kita..hehe

Mimin Adam said...

Hahahha. Stressnya bila tak ada bhan yg daa disediakan.semoga tabah! Huhu

Fnd Rocka said...

sebagai org yg tak bertulisan lawa, aku anti kertas majong

Inani Hazwani said...

Hahhaha. bertabahlahh FR :D

Fnd Rocka said...

isu dengan convert file sebenarnya

Fnd Rocka said...

masuk medan perang tak bawa senjata

Fnd Rocka said...

memang, nasiblah tak menjejaskan sangat..

arzmoha said...

typo juga tidak dikenakan GST

Anizz Annisa said...

syok conteng2 atas kertas majong.. hihi

Sayidah Napisah said...

nak gelak ke tak ni ye.hmm *gelak dlm hati*